Plugg? inte än på ett tag

I februari tog jag en paus från mina sjukgymnaststudier. Efter att ha pluggat i stort sett konstant sedan jag började skolan som 7-åring så var jag nu regält skoltrött. Motivationen för studier fanns inte där.

Nu finns möjligheten att återuppta dessa studier i höst. Men det kommer jag nog inte göra. Efter ett år på sjukgymnastprogrammet så har jag kommit fram till att det nog inte är sjukgymnast som jag ska bli. Efter några månaders intensivt tänkande så är jag nu ganska säker på att det nog är lärare som jag ska bli. Men jag har också kommit fram till att jag nog inte vill plugga på ett tag, och jag vill nog inte plugga i Uppsala.

Varför? Uppsala är egentligen riktigt bra för studier och för orientering, men jag hittar för bra här. Jag springer på samma områden som jag löpt på sedan jag började med orientering i för 14 år sedan, och det känns segt. Jag vill ha något nytt, upptäcka nya skogspartier och löprundor lite då och då. Det gör jag inte längre i Uppsala, eller på många ställen i Uppland för den delen.

Så var tänker jag då plugga när det så blir dags? (om sådär ett och ett halft år skulle jag gissa).

Efter att ha kollat var lärarutbilningen finns i sverige och möjligheterna att orientera på det orterna så började jag kolla utanför sveriges gränser efter bättre alternativ. Det är dessa tre orter som jag överväger:
– Örebro, Sverige (bra variation i terräng och många bra klubbar att träna med i området)
– Vasa, Finland (bra terräng, 400m inomhushall och elitidrottprogram för studerande på orten)
-Trondheim, Norge (VM 2010, bra kartor och tuff terräng, många bra orienterare i området)

Men som sagt, det är ett tag tills dess och man hinner ju ändra sig några gånger. Vi får se vad som händer i höst, först väntar nu iallafall Jukola och sedan sommarjobb i USA.

“Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving” – Albert Einstein

Kommentera

