USA sammanfattning

Tankte sammanfatta lite intyrck fran USA sa har langt.

Forst maste jag saga att allt pappers arbete for att komma in i landet var fett jobbigt att fylla i och att de val vid gransen inte verkade bry sig sarskilt mycket om alla dessa papper som man skulle ha med sig. Men jag antar att det mest var for att jag var europe.

Sen har jag redan namnt att kollektivtrafiken sugen. Den ar helt vardelos och avgar aldrig i tid och kommer alltid for sent. Man maste helt enkelt ha bil i USA om man vill ta sig nagonstans. Vilket alla ocksa har, garna tva tre bilar. Men de kan inte kora dem. i stort sett alla bilar har automatisk vaxellada, och ingen kan kora nagot annat an automat.

Rent allmant kor folk daligt ocksa. Mycket pga av att de har automat vaxlade bilar och darfor alltid kan ha den andra handen fri till att mixtra med mobil, smink eller nagot annat sjukt viktigt.

Sen ar vagarna valdigt daligt underhallda i manga fall, vilket var det som forvanar mig mest. Och alla kor i enorma bensinslukande bilar och klagar pa de skyhoga bensinpreiserna som ar typ 1/4 av de svenska.

Sen har i stort sett alla mina fordommar visat sig vara sanna. Man far en ganska schyst bild av USA genom film och serier faktiskt. Amerikanerna kan var precis sa vrakiga och patriotiska som man sett pa film. Uttalanden som ”New York har bast dricksvatten i varlden” ”bast kollektivtrafik” osv ar inte ovanliga.

Men rent allmant ar ocksa amerikanerna javligt trevliga och frikostiga nar man val lar kanna dem. Man blir bjuden till BBQ hit och dit. Riktigt nice.

Min bild av USA ar dock endast baserat pa Ostkusen, eftersom det ar dar jag varit. Det verkar vara ganska stor skillnad pa ost och vastkust. Men for att summera det hela: USA ar trevligt och javligt annorlunda mot Sverige. Men jag skulle inte kunna bo i nagon av de delar av USA jag varit i. Det ar aldeles for mycket regler for mig. Saker man inte far gora, som att springa i skogen till exempel.

Kommentera

