Världscuppoäng

Flydde Sverige för Italien i fredags. Världscuptävlingar i MTBO väntade i Teolo, söder om Venedig.  Redan på Arlande började dock problemen, vid check-in visste de inte hur de skulle göra med min cykel, som snyggt inpackad i en kartong var för stor för att skickas med övrigt bagage. Efter några telefonsamtal blev jag skickad till säkerhetskontrollen för att där skicka ner den i en hiss. En hiss som visade sig vara ur funktion. Efter cirka 20minuters bollande fram och tillbaka mellan säkerhetskontrollen och flygbolagets check-in desk började det så bli lite bråttom. Efter lite dealande med säkerhetsvakterna fick jag till slut knalla igenom säkerhetskontrollen med cykellådan in till gaten. Eskorterad av säkerhetsvakter blev jag skickad längst fram i kön för boardning. Fortfarande med min cykellåda nådde jag till slut planet, för att där chocka kabinpersonalen som inte visste vad fan de skulle göra med min cykel. Lagom tills det började bli lite för förvirrat kom så en snubbe upp för att hämta lådan och lasta bland resten av bagaget.

Efter ytterligare lite strul och lite mer dealande på Malpensa Airport så närmade jag mig Teolo i en ganska fet SUV, som jag lyckats hyra till samma pris som en WV golf. Sweet! Regnet öste ner och jag undrade lite över hur fan det skulle gå backarna, som var ganska feta, nästa dag. Det gick sådär eftersom det regnade ännu mer på lördagen. Banorna gick bland vingårdarna ovanför byn Vo Eugane och de var sjukt leriga. Trotts lite för mycket bom och total ovana vid MTBO sladdade jag in på en 35:e plats, endast 5min från topp 10 på sprinten (som var mer utav en medeldistans (45min för mig)) och tog således Sveriges första världscup poäng i MTBO. Jag var sjukt förvånad över detta eftersom jag efter målgång hade beräknat mina bommar till ganska mycket mer än 5min. Kanske har jag potential i den här sporten trotts allt.

Medeldistansen gick istället riktigt dåligt. Trotts klart bättre väder var stigarna fortfarande sjukt leriga och jag var tvungen att stanna flera gånger för att ta bort lera eftersom hjulen inte snurrade! Orienteringen gick inte bra den heller, jag kom aldrig riktigt in i kartan och missade alldeles för mycket. Så då var det skönt att på måndagen dra till med ett tekniskt bra lopp. Eftersom vi inte hade någon dam i truppen fick vi inte delta i världscupens mixstafett utan deltog istället i den lokala tävlingen efteråt. En timme fick man på sig att ta så många kontroller (poäng) som möjligt. En sorts rogaining helt enkelt. Något som jag inte fattade eftersom jag stod långt bak när arrangören, på en blandning av italienska och engelska förklarade formatet. Jag trodde jag skulle ta alla kontroller så fort som möjligt. Nu slutade det ganska bra ändå eftersom jag tog alla kontroller på 1h och 28 sek, och därmed slutade 5a i seniorklassen. Tekniskt sett gick det riktigt bra idag men fysiskt finns det fortfarande en del att hämta i de sjukt kuperade backarna.

Nu väntar mer MTBO nästa helg här på hemmaplan. IF Thor arrangerar i Lunsen vad som troligen kommer bli årets sista MTBO tävling. Jag är dock sjukt taggad inför nästa års säsong och ska försöka underhålla cykelmusklerna även under de kalla månaderna. Kanske med ett läger till varmare breddgrader i feb-mars?

Peace out

Kommentera

