Säsongssummering

Gör summering av en säsong som blev allt annat än väntat. Det började med en jävla massa sjukdom och innan jag fått läkarbesked om astma och medicinering hade i stort sett hela vårsäsongen passerat. När jag sedan kunde börja träna och tävla var man ju i riktigt dålig form, det var därför ganska omotiverande att börja springa elitserietävlingar. Upptäckte att svenska orienteringsförbundet hade dragit igång med MTBO och testade några lopp i Karlstad och Gagnef och var sedan fast. Fick åka världscup i Polen och Italien och kunde ta med mig en världscuppoäng hem och en massa erfarenheter. Jag körde en del vanlig orientering också under säsongen. Sprang långa natten på jukola för Linné 3an och kom 12:a på o-ringens långa 2-dagarsklass.

Lite fakta om årets träning så här långt (räknar jan-dec):

38% MTB/MTBO, 16% Löpning i skog, 15% Orientering, 9% Längdskidor, 9% Styrka och alternativ träning, 8% Löpning på väg, 5% Låndsvägscykel.

Det ser ut som om jag trots de tre första månadernas sjukdom kommer att landa på runt 45oh träning totalt. Inte jättemycket direkt men jag är ändå rätt så nöjd med tanke på omständigheterna. Nästa säsong kommer jag från start att satsa på MTBO, som jag tror passar mig bättre fysiskt än vad orientering faktiskt gör. Jag känner att jag på bara några månaders MTB träning har närmat mig eliten i sporten med stormsteg, så med mer träning och mer tävlande i sporten hoppas jag kunna närma mig toppen ytterligare nästa säsong. Hittills känns det mest som jag tappat på oruting och faktiskt inte på cyklingen så jag siktar på att tävla mycket mer nästa år för att få in flytet. Sen kommer jag köra mer skid-o under vintern också för att få grenlika orienteringsträning.

Nästa års mål kommer vara världscupen på hemmaplan (Rättvik/Leksand) och Världsmästerskapen i Italien.

Kommentera

