Nytt år

Så var det plötsligt 2011 och jag har redan avklarat årets första tävling DM-stafett i skidor. En tävling som var jävligt tung för mig eftersom jag helt enkelt åkt för lite skidor i vinter. Jag fick skate sträckan och det var första gången i år som jag skatade vilket ju inte hjälpte. Jag förde sliten in oss till en 6:e plats. Okej resultat antar jag.

Jag ger dock inte upp utan har tänkt åka några tävlingar den kommande månaden. Dock mest skidorientering, vilket ju mest innebär stakåkning, så vi får se hur det går. Trotts all tänkte jag mest fokusera träningen mot cykling och löpning. Efter att ha deppat större delen av december för att jag inte kan cykla i skogen känner jag att det är dags ta tag i cykelträningen igen, även om det innebär att jag måste cykla på väg istället för skogen. Gällande löpningen så tänkte jag dra igång den ordentligt i februari. Tanken är att köra 30 runs in 30 days (http://www.endurancecorner.com/library/running/30_day_run_camp) men eftersom februari har 28 dagar får jag väl sno två dagar från mars också.

Säsongen för mig kommer inte att dra igång på riktigt fören i april så även mars kommer för mig att vara en basmånad. Det känns ganska skönt att jag valt att satsa på MTBO den kommande säsongen eftersom det innebär att jag inte behöver (kan) tävla lika mycket vilket passar mig bra som idrottare. Jag har alltid haft svårt att vara i form under långa perioder, något som man i stort sätt måste vara inom orientering för att vara bra med i elitserien/junior cupen. Det passar mig mycket bättre att ha ett fåtal lopp att fokusera på och vara i form till. De längre träningsperioder som bildas mellan dessa tävlingar är viktiga för att ladda batterierna psykiskt och jobba på det fysiska.

Redan nu längtar jag till säsongspremiären!

One thought on “Nytt år

  1. Karna skriver:

    Lycka till med det nya året och MTBO-satsningen Linus!🙂 Ser fram emot att få följa dig!

Kommentera

