Tour de Linné

Just nu pågår OK Linnés stora vinterträningsvecka; Tour de Linné. Konceptet är 6 träningstävlingar på 7 dagar med jaktstart baserat på sammanlagda resultat sista dagen. Jag deltog igår i natt etappen i Sunnersta, i södra Uppsala. Eftersom jag inte deltagit i någon av de tidigare etapperna fick jag starta 10 minuter efter Josef Nordlund som bar den rosa ledartröjan. Vi var en tio stycken som drog iväg samtidigt och det bildades snabbt en liten klunga bestående av mig själv, Carl Wiking och Liutauras Bilevicius. Carl sprang på grund av lampproblem utan någon som helst ljuskälla och var således väldigt beroende av oss andra. Gick i blandat skog och villaområde och hade dessutom ett inslag av micro sprint på Ridefeltarnas tomt efter ungefär halva banan. Banorna avslutades med tre passeringar av Sunnerstaåsen vilket knäckte mig ganska rejält.

På det stora hela är jag dock förvånad över min löparform. Eftersom jag mest tränat cykel, och nästan ingen orientering alls sedan i oktober får jag vara nöjd med att ha 8:e bästa tid.

Jag tänkte att jag skulle delta även på lördagens etapp av touren. Då väntar medeldistans i Stenhagen. Lär bli brötigt och tufft.

Kommentera

