Intervaller

Jag tänkte idag att det var dags att börja köra intervaller på cykeln också. När jag förra våren började med mountainbike hade jag någon form av tanke att jag skulle vänta med att köra intervaller på cykeln tills dess att kroppen var van vid att cykla. Bygga en bas liksom. Till stor del var det också en anledning för mig att inte släppa löpning för mycket heller eftersom det var så jag körde alla intervallpass. Löpande. Sen dess har jag kört enligt den modellen, även om jag för länge sedan borde kunnat dunka intervaller på cykeln. Senaste månaderna har det l inte blivit mycket intervaller över huvud taget, vintern är nämligen grundträningsperiod för alla oss sommaridrottare. Nu börjar dock säsongen närma sig, det är bara cirka 2 månader till den första världscup deltävlingen i MTBO, så jag kände att det var dags att börja köra lite mer intervaller och tävlingsspecifikt. Således fick det bli intervaller på motionscykeln idag, 5x3min med 2min vila i form av lugnare cykling. Kroppen kändes riktigt bra trots den senaste tidens avsaknad av högintensiv träning. Gött. Planen är nu att lägga in allt fler högintensiva pass i träning utöver de långa lugna passen. Ska bli jävligt fint att gå in i en ny fas i träningen.

Kommentera

