Mtbo Camp

Vi kom till Skive, Danmark på onsdag kväll, alldeles för sent för att hinna med någon träning den dagen. Istället gick vi upp ganska tidigt på torsdag och drog ut för en långdistansträning strax söder som Skive. Det kändes väldigt ovant att cykla i skogen på det första passet och orienteringstekniken kändes inte helt klockrent.

Den här träningen följdes av en träningstävling i sprint i en park i centrala Skive. Jag hade problem att hitta flytet här och gjorde en ganska klantig miss. Tog dock med mig att jag hade farten för att vara med skapligt och slåss med de bästa.

På kvällen kördes ett natt lopp över medeldistans. Den här träningen blev ingen höjdare. Kartan var ganska kass och jag lyckades glömma att stämpla på en varvningskontroll och blev således felstämplad.

Fredagen var en klart bättre dag. Den började med ett långdistanspass med vägvalsorientering i ganska sandig och tungcyklad terräng. Den här träningen var riktigt viktig för att få ett bättre flyt i orienteringen. På eftermiddagens långdistans träningstävling kände jag att jag hade börjat hitta flytet igen. Farten fanns där för en bra placering och det var vad jag behövde för självförtroendet. Jag gjorde dock en miss som gjorde att jag missade topp 15.

Sträcktider (kom 22:a och det var 5:an jag missade):

http://www.mtbocamp2011.dk/html_result/cup3/resultat/split/ME.HTM

 

Lördag blev för mig avslutningsdagen på lägret på grund av cykelproblem på söndagen. Gjorde bort mig på medeldistansen som vi körde på förmiddagen. Terrängen där var dock riktigt fin och jag hoppas på att jag får komma tillbaka dit i framtiden för ett nytt försök på banan.

Eftermiddagen bjöd på ”camp special”  vilket var en träning där man skulle ta så många kontroller som möjligt på en och en halv timme. Kontrollerna var fördelade på tre olika kartor av olika kvalité (inte mtbo norm) och skala. Gjorde ganska bra ifrån mig här (kom på 18:e plats) och körde ganska länge med några av de allra bästa. Har fått en ganska bra bild av vad jag behöver träna mer på och vad jag redan är ganska bra på.

På söndagen bröt cykeln ihop efter bara 20min. Den är i alla fall lagad nu så det blir inte några problem inför tävlingarna i Ungern. Jag kom med på några av bilderna som tog på söndagen. Dessa kan man se här: http://www.mtbocamp2011.dk/index.php?page=gallery#

 

Nu befinner jag mig i Hof i Tyskland, på väg mot Ungern. Wien är målet för morgondagen och förhoppningen är att möta upp några andra mountainbike orienterare där. Blir nog fett. Peace out.

Kommentera

