Punktering igen

Helgens tävlingar i Ungern avslutades med långdistans, masstart, i kuperad terräng. Banan inleddes med två korta varv innan vi drog ut på ett långt avslutande varv runt berget vars fot målområdet var beläget. Jag räknade med att det skulle vara lite kaosartat direkt vid start och bestämde mig för att gå ut lugnt och rätt. Första varvet gick också bra. Vid varvningen låg jag med i slutet på första klungan. Andra varvet var tyngre med mer klättringar och jag tappade de snabbaste åkarna där. Låg ändå bra med när vi för andra gången besökte varvningskontrollen. Orienterade stabilt och började plocka på åkare som legat före vid varvning. Orienteringen var ganska tekniskt svår bitvis vilket gynnade mig. Efter kartbytet gjorde jag dock en miss, tappade kanske 1min när jag blev förvirrad av några bostadshus som jag inte kunde hitta på kartan. Jag blev ifatt åkt av en klunga med en tysk, en italienare och 2 fransmän. Vi höll sedan bra fart i några kontroller. Jag kände att jag var piggast och försökte mig på en utbrytning, en utbrytning som sedan gick åt helvete när jag strulade lite vid två vägar och istället blev ifrån åkt och fick jaga. Brände nog lite för mycket krut när jag jagade ikapp i en av banans tyngre stigningar. Jag kom i alla fall ikapp och hjälpte direkt till med att höja farten så att klungan drogs ut. Kunde gå ifrån klungan igen tillsammans med tysken innan vi gick på olika gafflingar. Låg och jobbade själv uppför den sista stigningen och kände att jag skulle kunna hålla undan för klungan. Passerade sedan en annan italienare på ett bättre vägval till tredje sista och nu var det bara nedförsbacke till målet. Då händer det som inte får hända, igen, punktering! De flesta stigarna bestod av mycket småsten, vassa småstenar, vilket var vad jag punkterade på. Så med ca 800m kvar passeras jag av klungan jag jobbat så hårt för att gå ifrån. Springer med cykeln in på en 38:e plats, vilket innebär att det hade blivit världscuppoäng om det inte vore för den där punkteringen (35 första får VC poäng).

Till nästa tävling ska jag investera in nya däck, däck som tål lite stryk för såhär ska det fan inte gå till.

Resultat: http://www.mtbo.hu/docs/2011/result_long_elit.html

Routegadget: http://0x.hu/RouteGadget/cgi-bin/reitti.cgi?act=map&id=214&&kieli=

Kommentera

