Medaljlöst på SM

I helgen som var avgjordes SM i mountainbike orientering i skogarna runt Kristianstad. Jag var där och försvarade OK Roslagens färger i detta det första SM någonsin i denna, för Sverige, relativt nya sport. Tävlingarna inleddes på fredagen med en sprint vid Åhus strand. Efter att ha dragits med en förkylning i cirka 1,5 vecka var min form sjukt osäker. Jag kände under hela loppet att jag saknade det där lilla extra, inom både cyklingen och orienteringen, som krävs om man ska prestera på hög nivå. Efter en ganska strulig start cyklade jag in på en 4:e plats.

http://www.dxdeluxe.se/linnekartparmen/show_map.php?user=mood&map=1936

Efter detta var det på lördagen dags för en medeldistans i backarna runt Degeberga, samma område som jag för några år sedan sprang natt-sm. Den gången var det H18 klassen som gällde och jag var ganska långt från medalj. Nu var det H21 som gällde och jag hamnade återigen på en fjärde plats. Återigen var det flytet som saknades. Man måste verkligen vara ett steg före i den här sporten för om man inte vet vart man ska i ett stigkors tappar mycket mer än man tror på att stanna och läsa in sig. Det kan ta tid och kraft att komma upp i den farten man hade innan stoppet, och att gå från 40km/h till 0km/h är även det ibland en utmaning.

http://www.dxdeluxe.se/linnekartparmen/show_map.php?user=mood&map=1937

Till sist var det dags för långdistans. Här sket det mesta sig för mig. Jag startade i alla fall bra och var i ledningen vid andra kontrollen. Efter det tappade jag närmare 2 min till både 3an och 4an och loppet var ganska kört. Gjorde i alla fall några hyfsade sträckor så det är det jag får ta med mig.

http://www.dxdeluxe.se/linnekartparmen/show_map.php?user=mood&map=1938

Dock ges chans till revansch redan om 1,5 vecka då det är dags för världscupen i Rättvik och Leksand. Den svenska truppen presenterades idag och jag är en utav 6 herrar som är uttagna att försvara de svenska färgerna. Jag ser främst fram emot medeldistansen i Leksand som jag tror ska kunna passa mig ganska bra. Nu gäller det bara att träna lite MTBO också för att få till det där flytet som saknades i Skåne.

http://orientering.se/Nyheter/LagettillvarldscupeniDalarna/

Kommentera

