World Cup i Sverige

I helgen som var genomfördes det en premiär för svensk mountainbike orientering. Världscup deltävlingarna i Leksand och Rättvik blev de första internationella tävlingarna som arrangerats i Sverige. Sverige ställde upp med 3 damer och 6 herrar på dessa tävlingar och efter hyfsade resultat på Svenska mästerskapen och innan dess på världscupen i Ungern så var jag en utav de uttagna.

Det började på fredagen med model event (känna på terrängen träning) norr om Rättvik. Stigarna där var ganska blöta och skitiga. Cyklingen var också ganska teknisk i jämförelse med de världscuper jag tidigare cyklat. Efter träningen kom jag fram till att de små stigarna nog skulle undvikas.

På fredagen var det då medeldistans i Rättvik. Detta blev ett katastroflopp för min del. Jag kom aldrig riktigt in i kartläsningen och cykeln fungerade inte som den skulle. Det spöregnade och mina växlar blev helt fulla med sand och grus vilket gjorde att jag tillslut tvingades använda samma, tunga, växel hela tiden då ingen annan växel vill gå i. Desto bättre gick det för min kollega Tobias som cyklade in på en 17:e plats trots att han själv inte tyckte att det gått särskilt bra.

På lördagen följde sedan en masstart över långdistans. Vår start skulle från början ha varit kl 9,30 men flyttades till 15,00 då någon klant hade lyckats kapa bort en del utav kartan och därmed tagit bort ett vägval. Smidigt. Damerna han komma tillbaka från sitt race och kunde meddela att det var jävligt kort till deras etta, att det blivit kaos och att loppet sedan nästan bara hade handlat om vem som var den bästa cyklisten. Med det i baktanke såg jag till att vara bra med ut från starten. Även vi hade en kortsträcka till ettan och där uppstod det kaos. Jag var nog ändå topp 10-15 in till den här kontrollen så det var ganska lugnt för min del. Tempot på långsträckan som sedan följde var galet! Tror aldrig jag haft så mycket mjölksyra så tidigt i ett lopp förut. Jag slet för att hänga med i tempot och blev efter 2an ikapp åkt utav Markus Martinelle och Tony Larsson. Låg i klunga med dessa grabbar och två fransmän fram till 3an. Därefter började jag hetsa tillsammans med Martinelle för att gå ikapp klungan framför oss. Halvägs till femman lyckades vi gå ikapp i en brant uppförsbacke. Efter det blev det klungkörning fram till 6an där banorna gafflats i ett bo med två slingor. Tempot var sjukt högt bitvis. Jag körde mina slingor tillsammans med en litauisk kille och Ruslan Gritsan från Ryssland som tidigare vunnit vm. Vi började plocka placeringar genom att gena ganska grovt genom skogen.

Masstart

Jag och litauern tappade honom när vi på väg till den 17e kontrollen tvingades vika om kartan (den var i A3 format och 1:20 000 skala). Låg och hetsade själv ett tag innan jag fångade in en estländare och en annan ryss. Vid nästa bokontroll delade vi på oss och jag kom ihop med litauern igen. Flytet var bra men jag var vid det här tillfället duktigt sliten. Gick om normannen Hans-Jörgen Kvåle innan jag lämnade boet. Här klantade jag bort mig rejält. Till 3:e sista skulle vi passera en å och jag missade en av övergångarna markerade på kartan (det är fan svårt att läsa 1:20 000 del!) och tog därför ett dåligt vägval som innebär rätt mycket klättring. Tappade 3 min och några av de placeringar jag tagit genom senaste boet. Lyckades spurta ner esten som var med mig på det dåliga vägvalet och åkte in som 28:a. Världscup poäng och bästa svensk.

Reparationer

Kommentera

