Utrustning

Att mountainbike och mountainbike orientering är lite av en prylsport visste jag långt innan jag började men att utrustningen, och åkarens förmåga att hålla den i topptrim, var så pass viktigt har jag fått lära mig den hårda vägen.

Man kan väl börja med att konstatera att det krävs rätt mycket utrustning för att hålla på med den här sporten. Först och främst måste man ju ha en mountainbike. Och redan här finns det massor av modeller att välja mellan. Men om vi skiter i att det finns olika märken och istället fokuserar på att de olika typerna som är användbara vid MTBO så har vi i stort: 26 och 29 tums hardtails och 26 och 29 tums heldämpat. Några få åkare kör med helt stela cyklar (rigid) men detta kräver ganska mycket mer styrka och teknik än en dämpad hoj. Jag hör själv med en 26 tums hardtail i kolfiber. Detta är nog den typ av cykel som är vanligast på världscuptävlingarna i MTBO, tätt följt av heldämpade 26or. Några få kör med 29or också men eftersom kravprofilen i MTBO är något annorlunda än ett vanligt XC-lopp så har man inte samma fördel med de stora hjulen som man annars skulle ha. I stort kan man säga att de större hjulen kör att vinkeln mot underlaget blir bättre och man kan som cyklist uppleva ett bättre flyt i stökig terräng. I MTBO har man dock ofta möjligheten att välja bort de vägval som innebär stökig cykling. Sedan går accelerationen lite sämre med de större hjulen och när man i MTBO stannar ganska ofta för att stämpla är de mindre 26orna att föredra.

För att gå vidare kan jag berätta att något som jag har haft problem med är växlarna. Man vill som cyklist att växlingarna ska gå smidigt och vara exakta. Något som kan visa sig bli ganska krångligt vid dålig väderlek. Exempelvis hade jag problem vid tävlingen i Leksand för att mina växlar inte fungerade bra när det kom in sand i dem. Därav en investering i nya växlar.

Sedan jag började med mountainbike har jag lärt mig sjukt mycket om hur cyklar fungerar. Man blir så illa tvungen, för hur dyrt skulle det inte bli om man fick lämna in hojen varje gång något inte fungerar ordentligt? Jag har nu fått som vana att spendera åtminstone 30min efter varje träning på att göra cykeln rent och fin igen och laga eller ställa in det som inte fungerar som det ska. Efter tävlingarna i Leksand och Rättvik la de flesta av oss ner bra mycket mer tid än så på att reparera och göra rent cyklarna. Det är ju nödvändigt om man vill att grejerna ska fungera bra på nästa race.

Förutom cykeln så bör man ju ha ett kartstativ. Det finns nu ett par märken på marknaden och störst av dem är tjeckiska miry. Två andra märken som lite mer outsiders är orifix från Portugal (eller var det Spanien?) samt svenska Nordenmark som sponsrar det svenska landslaget. Jag har själv bara tävlat med Nordenmark’s ställ men kan väl sammanfatta att det som skiljer deras stativ från miry och orifix är att det finns fler möjligheter till inställningar och att man kan ställa in kartstativet ganska bra i farten. Något som alla ställ har gemensamt att att det finns flera varianter av kartplaster att byta mellan för olika tävlingar. Vissa gillar att ha stor kartplast men själv upplever jag att stativet skakar mer då vilket stör kartläsningen. Sen finns det ju regnskyddad plast och så kallad ski-o variant där kartan kan stå ut lite på sidorna. Just här känns det som om alla kör med olika grejer och jag har svårt att se något generellt mönster bland världscup åkarna. Själv kör jag gärna med så liten kartplast som möjligt förutsatt att kartan får plats. Jag har i alla fall ett par varianter av plast att välja på nu.

Drar också en kort update på vad som händer på cykelfronten för mig. Min replacement ram är nu på väg från On-one i Storbritannien. De hela har varit smidigare än vad jag trodde det skulle vara. Nu ska det ta cirka en vecka innan ramen är här så att jag kan börja bygga upp hojen igen. Ser ut som om jag slipper tävla på min gamla hoj på o-ringen i alla fall.

http://www.nordenmark.com/

Kommentera

