Eskilstuna Weekend

I helgen åkte jag ned till Eskilstuna för att tävla i Eskilstana Weekend. Tävlingen har blivit lite av en sommartradition för mig då jag har deltagit en 4-5 gånger i rad nu. Jag hade trots minimal orienteringsträning amnält mig i H21 elit och kände inför start att uppgiften kanske var mig övermäktig. Den känslan förstärktes av det dåliga lopp jag gjorde på den inledande medeldistansen. Varken löpning eller orientering fungerade bra och jag funderade på att om jag var långt efter på en medeldistans, hur långt skulle jag då vara på en långdistans?

Nu gick dock långdistanserna mycket bättre än den där första medeldistansen. Jag började minnas hur det ska gå till när man orienterar: tempoväxla, förenkla och viktigast av allt var att jag började ta bra vägval. Sprang in på en hyfsad tid på lördagen men fick tack vare mitt dåliga medellopp gå ut ganska långt efter på söndagens jaktstart.

Startade lite knaggligt och blev snabbt ifattlöpt av Conny Forsberg som startade bara några sekunder efter mig. Vi låg och växeldrog några kontroller innan han missade lite och jag fick en lucka. Kom vid kontrollen efter ifatt Christoffer Eskilsson och vi hade sedan sällskap under stora delar utav loppet. Orienteringen var teknisk och terrängen grym! Vi lyckades jaga ikapp och passera Eric Börjeskog i det mer tekniska partiet på kartans södra del.

Mot slutet av banan kände jag att Christoffer började bli trött så jag gjorde allt jag kunde för att löpa ifrån honom. Jag fick en lucka som också växte gradvis. Jag kände att så länge jag inte bommar så tar jag honom. Så vad gör jag om inte bommar? Jag lägger bort ungefär en minut på näst sista. Som tur är ser jag aldrig Christoffer utan kan löpa i mål utan stress. Placerade mig tillslut på en 18:e plats, en placering som nog hade kunnat varit rätt mycket bättre om det inte vore för det där första loppet.

Nu väntar några dagar med lite mer intensiv orienteringsträning för att formen skall kunna infinna sig till o-ringen som börjar om en dryg vecka. Där kommer jag delta i både MTBO klassen och i en vanliga tävlingen. Blir en fin träningsvecka tror jag.

Kommentera

