Nya skor beställda

Slängde iväg en order på ett par nya skor för orientering idag. Mina gamla är helt slut… alla paren. Jag har haft ett antal par att variera mellan för tävling de senaste åren. Något som har visat sig bra då man av naturliga skäl inte sliter lika mycket på skorna och de håller således mycket längre. Det är också ganska nice att kunna välja sko efter underlag.

Tidigare när jag bara hade ett par skor så gick de ofta slut ganska fort. Jag hann ofta gå igenom 3-4 par under en säsong vilket inte är lite. Genom att växla så har jag klarat mig med 4 par orienteringskor på lika många säsonger. De skor jag nu investerar i är av lättviktsmodell och utan metalldobb. Jag måste nog påstå att metalldobbens dagar nog är över inom orienteringen i och med att fler löpare prioriterar lätt vikt och löpskänsla när man väljer skor. Skillnaden i grepp på ett par skor med och utan metalldobb är marginell.

Det är ett par Inov8 Baregrip 200:

Som tur är har jag i alla fall två par terrängskor kvar som fungerar för träning. Ett par VJ Spikskor (som ju bara fungerar bra på vissa underlag och som dessutom inte alltid tillåts) och ett par lite grövre La Sportiva som fungerar grymt bra till träning men som enligt mig är lite för tunga för tävling. Nu är det bara att hålla tummarna för att grejerna hinner komma före o-ringen.

Kommentera

