O-ringen

Snart drar jag mot Mohed, Hälsingland för en vecka med orientering och cykling på O-ringen, världens största orienteringstävling. Iår räknar arrangören med ca 14-15000 deltagare vilket är något mindre än förra året och ganska långt ifrån monsteråret i Sälen. Nu är dock förutsättningarna annorlunda då det är andra gången under ganska kort tid som tävlingen arrangeras i just Mohed (senast var 2006) och många känner nog att man redan vet vad som väntar och därför skiter i det.

Jag tillhör en av dem som vet vad som väntar, som tidigare hälsingelöpare (2.5år i Rehns BK) så har jag väldigt bra koll på vad som krävs för att lyckas i denna terräng. Frågan är om jag har det? Hälsingeterrängen är enligt mig något av det bästa som finns i det här landet då den kräver mycket både fysiskt och orienteringstekniskt. Med minnemal orienteringsträning så är jag osäker på om jag ska kunna prestera rent tekniskt. Men det återstår att se.

Det som är säkert är i alla fall att det kommer bli en grym träningsvecka för min del då jag kör både MTBO klass och den vanliga tävlingen. Jag ska förutom det försöka klämma in några extrapass på cykeln så jag hoppas på att vara helt slut när veckan är över.

Strax efter kl 17 hämtar jag upp Jordan Laughlin i Uppsala för att sedan bege oss norrut. Han börjar sin europatrip med o-ringen och avslutar den med VM, däremellan skall även schweiz besökas. En ganska grym resa faktiskt, man blir rätt avis.

Kommentera

