O-ringen över

Har nu varit hemma några dagar och tänkte summera hur veckan gick. Jag tar det från början. Direkt efter jobbet på fredagen åkte jag till Linnés klubbgård för att hämta upp Jordan Laughlin som kommit på morgonen med flyg från staterna och som spenderat dagen i Uppsala. Vi gled upp till o-ringen i minibussen så det var gott om plats för packning (jag sov i bussen under veckan). Efter att vi hämtat ut våra nummerlappar på o-ringen torget gled vi ut på en lugnare träning på Olberget. Jag kände att jag behövde fräscha upp minnet gällande hälsingeorientering och Jordan hade varit där så vi la lite tid på att diskutera möjliga sträckor och vilken typ av terräng man skulle undvika. Sen på lördagen körde jag ett lugnare cykelpass, mestadels på grusväg med några kortare spurter för att väcka liv i benen.

Etapp 1. Jag hade sen start och kände att det nog bara skulle vara att glida med idag. Ikke! Började hyfsat bra innan min ovana att orientera lyste igenom grovt när jag missade både 3an, 4an och 5an. Svor lite grann innan jag bestämde mig för att inte sabba hela veckans resultat redan första dagen. Tog mig samman och sprang snabbt, rätt och förvånansvärt lätt på slutet. Kom till slut 6a på etappen vilket var en stor chock. Var dock ganska långt efter ledande Bejbom.

Etapp 2. Hade tidig start och tänkte att idag gäller det att hålla ihop det. Det är lätt att tappa mycket om man startar tidigt och börjar bomma. Inledde bra i den platta och steniga terrängen innan jag klantade mig vid 4an. Slarvade med riktningen och la bort ca 45 sek. Försökte springa fort till nästa för att ta igen tappad tid (ibland undrar jag vad fan jag tänker med) vilket självklart slutade med ännu en bom. På långsträckan som sedan följde kom Bejbom som startat 2 min bakom mig ikapp. Vi gick båda vänster runt för att löpa väg och ta kontrollen från några lätt löpta hällar. Dock var det ganska tung löpt ut till vägen och jag tror att vi tappade ganska mycket här mot de som startade sent. Vi kom sedan ikapp en annan järla löpare precis innan vi drog ut på den avslutande tallheden, Dan Wester. Nu blev tempot sjukt högt och jag har svårt att se att vi skulle ha tappat något här mot de som starade sent. Kom återigen 6:a på etappen och låg nu 7a totalt.

MTBO Etapp 1. På vilodagen gick första MTBO loppet norr om o-ringen staden. Gjorde ett stabilt lopp bortsett från ett klantigt misstag. Jag tappade bort mig helt och började läsa mot 12a när jag var på väg mot 11an. Detta efter att jag för att undvika att krascha in i en motionär varit långt ute i skogen. I MTBO ska man hålla till höger när man möts, som i vanliga trafiken. Men vid detta möte kastade motionären sig istället åt vänster vilket gjorde att jag var tvungen att dra ännu längre åt höger, dvs in i skogen, för att undvika krasch. Ganska farligt det där. Tycker fan inte att det är för mycket begärt att man ska läsa reglerna innan man ger sig ut och tävlar!  Hur som helst upptäckte jag ganska snart mitt misstag men då var jag redan för nära 12an för att vända. Genomförde sträckan med de sämre vägvalet och tappade cirka 1,10 mot Johan Granath. De mesta jag var efter. Kom i alla fall 3a på etappen.

Etapp 3. Efter gårdagens cykling var jag nu helt slut. Ingenting stämde för mig och jag gjorde mitt sämsta lopp på väldigt länge. Bommade över 15min och slutade 62 på etappen. Nu på 16 plats totalt.

MTBO etapp 2, jaktstart. Gick ut som tre precis före Jonas Palmberg, i grunden orienterare men sedan länge en mtb cyklist. Han gick helt och hållet på min rygg i början och kände helt klart att att jag redan kört ett lopp tidigare den dagen. Jag hade inte krafterna att skaka av mig honom. Vi  kom ikapp Moris, som gått ut som tvåa, ganska snabbt men sedan klantade jag mig vid en stämpling och hamnade efter. Valde att chansa med några rakt på vägval som jag först trodde var riktigt dåliga. Ända tills jag möter dem på väg ut från 12an. Palmberg matar ikapp på min rygg och lägger sig bakom. In mot sista kontrollen går han sedan om och när det bara finns en enhet är jag körd på spurten. Går i alla fall i mål som 3a i den första MTBO tävlingen någonsin på o-ringen. Kändes dock lite segt att bli hängd stora delar av loppet för sedan bli om spurtad.

Etapp 4.  Sega ben idag men orienteringen fungerade bra bortsett en kontroll. Tabbade mig ordentligt på väg mot femman och tappar cirka 3,5 min där. Annars ett bra lopp. Slutar 24 (tror jag det var) och ligger kvar på 16 plats. Lite surt att jag la bort en till topp 5 placering på den där kontrollen bara.

Etapp 5, jaktstart. Går ut som 16nde med en finne strax framför. Går ikapp honom till första och vi tar de inledande kontrollerna ihop. Känner att jag är starkare på den första långstäckan till 4an så jag går ifrån men missar lite i ringen. Skärper mig och orienterar bra därefter. Plockar 14e man på väg mot 8an och känner att flytet finns där. Går ifrån också honom löpmässigt på långsträckan men klantar mig i ringen igen och tappar cirka minuten där. Bli ikapplöpt av killen med nr 14 igen och också nr 12, som jag tydligen passerat utan att ha märkt det. Tar till slut 11an och drar på bra till 12an och känner direkt att jag är mycket starkare. Får en bra marginal in till mål och kommer tillslut 13:e i H21. En placering som jag är nöjd med med tanke på min genomklappning på den 3e etappen.

Kommentera

