Triathlon och flytt till Danmark

Börjar med att berätta om min triathlon premiär i Knivsta förra helgen. Då arrangerades Knivsta triathlon på en bana med 3-400m simning, 18km cykel och ca 4km löpning. Det var en rejält blandad komplott som stod på startledet kl 15 i lördags, allt från ren elit till motionärer som knappt kunde simma.

Jag startade bra och låg väl topp 10 fram till bojen som skulle rundas, där blev det dock ordentligt kaos då alla ville ta inner kurva. Jag tappade några placeringar och ganska mycket av mitt flyt i simmningen.Jag kom upp ur vattnet som typ 11-12 man samtidigt som Martin Söderström, som normalt kör mtb freeride. Var ganska snabb i bytet till cykel men missade trotts detta att haka på första klungan med nårga 100meter. Låg själv och tuggade fram till vändningen efter 9km. Såg då att en klunga inte var särskilt långt efter så jag chillade och lät dem fånga in mig. Väl i klungan gick det jävligt snabbt. Valde att gå ut och rycka precis innan växling för att kunna löpa ohotad. Dock hade Martin Söderström, som legat i klungan, cyklat med löparskorna på och var således bra mycket snabbare än oss andra i bytet.

Jag fångade in honom ganska snabbt och blev själv också uppfångad av killen som tillslut kom 2a. Jag kände att jag inte skulle orka gå med honom så jag gick på i mitt eget tempo och fångade snart in en annan löpare. Gick ifrån honom ganska lätt och sololöpte i mål som 3a.

Tävlingen gav mersmak och jag tror att jag ska försöka köra några fler lopp nästa år och kanske till och med börja träna med IK Fyris Triathlon senare i vinter när jag flyttar hem. För just nu befinner jag mig i Danmark för 5 månaders utbytes studier. Jag kommer främst att läsa idrott men även några poäng danska och danskt utbildningssystem. Det kommer att bli intressant.

Kommentera

