Svenska mästerskapen

Jag gjorde just en ganska spontan anmälan till det svenska mästerskapet i långdistans orientering. Jag hade egentligen tänkt mig att löpa det danska mästerskapen i stafett och långdistans eftersom det är bra mycket närmare för mig att åka dit. Men nu blev det en anmälan till de svenska trots att resan dit inte blir helt billig. Den främsta anledningen var i alla fall enkel: terrängen för det svenska mästerskapet tilltalade mig mycket mer än den danska. Detta i kombination med att Silkeborg OK inte får ihop något stafett lag gjorde att valde de svenska tävlingarna.

Annars är Danmark rätt schyst. Terrängen är helt annorlunda mot vad jag är van vid hemifrån och jag känner att det är utvecklande att träna här. Jag får tänka på ett annat sätt tekniskt och får löpa mycket, mycket mer backe än vad jag är van vid vilket ju inte kan vara negativt. Sedan är cyklingen ganska grym den också. Mountainbike banan i nordskoven är helt galet jobbig med grymma stigningar och utmanande nedförslöpor. Jag har kört igenom banan på min stela mountainbike vilket var bland det jobbigaste jag gjort på länge.

Jag siktar nu på att köra på med mycket träning nu de närmaste veckorna för att sedan lätta lite inför SM och EM som ju är veckorna efter varandra. Placeringsmässigt har jag inte satt upp några mål för tävlingarna utan jag vill främst göra tekniskt bra lopp.

Kommentera

