Stormen före lugnet?

Jag går nu in i en kort men intensiv tävlingsperiod. SM och EM kommer i stort sett att vara mina sista tävlingar på säsongen innan vinterträningen börjar.

Bulletin 3 har nu kommit ut för Europa mästerskapen i Ryssland och det börjar dra ihop sig. Trotts att det är SM till helgen så planerar jag inte att dra ner på träningsmängden ännu. Tanken är att köra på hårt fram tills på onsdag nästa vecka och sedan köra några få korta pass med högt tempo på lördag och söndag innan tävlingarna drar igång på måndag den 19e. Det kän låta fel att köra på i hårt tempo dagarna före men eftersom orienteringstekniken är det som är viktigast i MTBO så känner jag att jag behöver hålla tävlingstempo för att få rätt känsla inför loppen som kommer.

Programmet ser ut så här:
Lör: Model event sprint
Sön: Model event medel
Mån: Final EM Sprint
Tis: Final EM Medel
Ons: Stafett
Tors: Mix-stafett
Fre: Final EM Lång/masstart
Lör: Hemresa via Helsingfors

Tekniskt sett borde sprint och medel distanserna passa mig bäst men jag har hittills inte riktigt fått till de på dem iår (var 4a på både SM medel och sprint). Istället har de bästa resultaten kommit på masstarterna i världscup sammanhang. Jag tror att det blivit så för att många har tenderat att gå ut i för högt tempo och sedan krokna. Jag kommer därför inte att sattsa något extra på någon distans utan jag kör alla och känner att det ska bli intressant att se hur det går.

Kommentera

