Tillbaka till Danmark

Nu är SM över för min del det här året. Långdistansen blev väl ingen succé resultatmässigt för mig, men det var ganska väntat. Hade hamnat i ett svårt heat i kvalet och visste redan innan start att chansen att jag skulle gå vidare var ganska liten. Jag skulle behöva lyfta mig ganska rejält för att nå dit. Men nu började det inte ens bra utan jag strulade redan till första kontrollen och la bort kanske 1,5 minut redan där. Loppet fortsatte väl aningen bättre men jag kan väl sammanfatta med att jag inte riktigt var där tekniskt idag. Jag har tränat ganska lite orientering den senaste tiden, men desto mer cykling, och var helt enkelt inte van vid den intensiva kartläsningen som skogarna runt Alingsås bjöd på.

Så istället för final idag blev det en start på publik tävlingen över medeldistans. Banorna gick i samma terräng som igår så jag vara ganska bra förberedd på vad som väntade och orienterade mer kontrollerat idag. Gjorde dock två svängar på ungefär 1 minut vardera vilket kostade mig en top 10 placering. Nu är väl 2min bom för mycket hur man än ser på det men det känns i alla fall som om farten finns där, det gäller bara att få till det tekniskt.

Efter tävlingen åkte jag ned till Göteborg, jag pallade inte stå kvar och se finalen eftersom det regnade. Kände att det var viktigt att inte bli kall nu när det bara är en vecka kvar till EM i mtbo. Väl i Göteborg drog jag till Skatås och rullade ett lätt pass på mountainbiken.

Efter en lunch med thaimat så sitter jag nu på färjan på väg tillbaka till Danmark. NU börjar formtoppningen på allvar. Som det ser ut nu blir det backpass imorgon på mtb, orienteringsintervaller på tis och sedan lätt rull på onsdag. På torsdag blir det sedan 15×45 intervaller för att få lite fart i benen.

Kommentera

