27:a på medeln

Efter en kaosartad sprint gick det idag mycket bättre. Men vi börjar med sprinten som gick inne i centrala Vyborg. Arrangören hade lovat att stänga av trafiken inne i staden så att vi skulle kunna köra en ordentlig stadssprint. Tanken var bra men själva genomförandet var inte särskilt bra eftersom trafiken inte alls stängdes av. Vi skickades således ut för att köra tävling i tränga gränder mitt i rusningstrafik. Själv fick jag känna av detta redan vid första kontrollen då jag vid passagen in till min första kontroll mötte en 70-årig tant i sin lada. Gränden var för trång för att vi båda skulle få plats så jag fick snällt vänta tills hon åkt. Resten av loppet kände jag mig mer som cykelbud än mountainbike orienterare när jag kryssade fram i trafiken. Halva loppet var nu ändå hyfsat för min del, men den andra halvan var gick värdelöst och jag slutade på en delad 41:a plats. Engelsmannen Mark Stodgell hade på sig en kamera under loppet så jag kommer länka till den filmen när den kommer upp.

Sprint

Dagens medeldistans gick nu bättre. Jag startade bra och fick de första kontrollerna bra. Tappade lite grann på en långsträcka in i en sliten liten by men fick i alla fall kontrollen bra. Dagens största problem var regnet som slet på både cyklar och kartor. Vid 7an hade jag gått ikapp en portugis och en slovakier som startat före mig. Jag och portugisen körde i stort sett den resterade delen av loppet ihop och det hela fungerade bra. Det går ofta mycket snabbare om man är två, särskilt på slutet av ett lopp då man kan hetsa varandra lite. Tyvärr gjorde jag bort mig på två ställen precis i slutet. Bommarna kom väl mest på grund av trötthet. Nu var det riktigt tätt mellan placeringarna så trotts att jag nu kom 27:a så kan jag här ha lagt bort en topp 15 placering, så tätt var det. Jag har dock inte sett några andra sträcktider än mina egna och några få andra. Antar att det kommer ut senare på den officiella hemsidan.

Imorn blir det stafett och jag startar för Sverige. Banorna kommer vara ganska korta, cirka 8km, så det kommer troligen gå sjukt fort. Kolla http://www.o-worldcup.spb.ru/en/ för resultat och bilder.

Kommentera

