Intryck

Jag har nu återvänt till Finland och den europiska unionen. Min dag började med en ganska tidig frukost i en näst intill övergiven matsal på Raivola Hotel. Som alltid så avslutas mästerskapet med en bankett och efter den så tror jag att de flesta inte vill gå upp särskilt tidigt idag. Jag tog sedan lokalbussen till tågstationen, vilket bara det är ett äventyr då ingen pratar någon engelska i det här landet. Efter lite gestikulerande så förstod i alla fall chaffören att det var tågstationen jag ville till. Väl där blev det till att peka lite grann på skyltar, lappar och tidtabeller och samtidigt gestikulera lite mer för att få tag på en biljett som skulle ta mig till Vyborg.

Tåget var slitet som fan och luktade piss, samtidigt som det i början av resan var sjukt över bokat. Det visade sig också att jag gjorde rätt i att inte lita på tidtabellen. Trotts att jag valde att ta ett tåg som gick en timme tidigare än jag enligt tidtabell behövde så kom jag fram i Vyborg bara 35min innan mitt nästa tåg skulle gå, vilket är ganska lite om man ska gå igenom den ryska tullen. Tåget var ”bara” 50 minuter försenat. Vakterna vid tullen var bra mycket schystare än vid passagen in i Ryssland. Här pratade de till och med engelska! Nu ville de trotts allt kolla igenom alla mina väskor för att vara säker på att jag inte gömt typ vapen eller sprit i min cykelväska.

Klass skillnaden mellan tåget som går över gränsen till Finland och det lokaltåg jag tog till Vyborg var helt stört stor. Allegra tåget, som går mellan St Petersburg och Helsinki är sjukt fint, klart bättre än typ svenska x-2000. Sköna stolar och internet på tåget. Kanske är det så att ryssarna vill visa sig från sin bästa sida för sina grannar i EU? Hur som helst så märktes det väldigt tydligt när man passerat gränsen och var inne i Finland. Trotts att naturen är densamma på båda sidor av gränsen så märks det tydligt att man är i Finland då det inte ligger massor med sopor i skogen. De finska husen är också klart fräschare.

Jag skulle nog påstå att jag aldrig varit i ett land där klyftorna är så stora som i Ryssland. I Roshino där hotellet låg bodde vissa av lokalbefolkningen i skul och andra i sjukt stora hus. Dessa ligger också bara typ 300m ifrån varandra. Vissa kör Lador som ser ut att vara 100 år gamla och luktar helvete och grannen glider i sin nya Porsche cayenne. Rent allmänt ser man många stadsjeepar på vägarna, vilket jag inte är särskilt förvånad över eftersom vägarna är sjukt dåliga och folk kör generellt sett som idioter. Jag har fått lära mig att väggrenen är klart underskaddad för omkörningar. Den med mest ”balls” går först och man lär kolla ordentligt så ingen är på väg att köra om när du ska svänga höger.

Jag ogillar all den byrokrati som omger det här landet och jag ogillar att känna mig övervakat på det sätt som man blir här. Jag menar ska verkligen Polisen behöva komma till ditt hotell för att kontrollera att du är där? Om ryssland arrangerar någon mer världscup i framtiden så kommer jag nog att stanna hemma och träna istället.

Kommentera

