Team leader

I torsdags eftermiddag åkte jag tillsammans med Glenn upp till Mora. Anledningen var att vi på söndag skulle hjälpa till att serva David med vätska under vasaloppet. På fredagen gjorde jag ett besök i mässtältet för att hämta kartor över spåret medan Glenn avslutade några arbetsuppgifter. Jag lyckades fastna lite en av montrarna som hade cyklar och hamnade i en diskussion med en säljare om det är 26er eller 29er som gäller. Han förespråkade 29ers FS vilket i mina ögon känns lite som hängslen och livrem. Hur som helst kom vi väl överens om att jag först skulle testa i ”skarp” situation innan jag kunde döma ut dem. Fair enough. Eftersom möjligheter till ett sådant test skulle genomföras i vår på en av Uppsalas lokala cykelhandlare (dvs man får testa 29ers FS och HT på en bana och jämföra med sin egen cykel) så sa jag att jag skulle komma dit. Är helt övertygad om att iaf JAG är snabbare på min 26HT. Vikt skillnaden på min cykel och den 29er FS som han snackade om är 2,5kg!! I mina ögon räcker det som förklaring till varför 26er HT är det att föredra.

 

Hur som helt så kom David, Anders, Martti och Thomas upp på eftermiddagen och vi snackade ihop oss om var han ville att vi skulle stå för dricka langning. Det blev mer eller mindre samma platser som förra året då det fungerade bra då. Morgonen efter (lör) kom sedan Davids mor, Ellinor och Elin upp och vi åkte allihop ned till Sälen för skidtestning och för att kolla på de olika platserna vi kommit överens om. Efter att jag och David genomfört en ganska omfattande skidtestning kom vi fram till att han skulle använda samma par som året innan. Vi delade sedan upp oss eftersom åkarna skulle sova i Sälen. Jag åkte sedan själv till Evertsberg och körde ett lätt skidpass på skaren i eftermiddagssolen (Galet fint!). 

 

Själva vasaloppet på söndagen gick sedan okej. David började bättre än förra året (inte så svårt eftersom han bröt staven då). När vi för 3:e gången langade dricka till honom (i skogen strax efter Risberg) låg runt 170 i en stabil klunga. Upp till Oxberg (efter ca 6 mil) valde han att lämna klungan då han kände sig stark och han låg här runt 150. Hans egna ord var typ att han ”skulle inte ha självmordsbombat så mycket på rakan efter Oxberg” men att han blivit hetsad av andra åkare och att satsar man inget så vinner man inget. När vi såg honom vid Läde var han sedan riktigt sliten då. Han taxade till slut i mål som 174 vilket både han och tyckte var okej. Hans form var väl inte riktigt på topp på grund av en förkylning men han verkar iaf inte vara missnöjd med loppet. 

Personligen blir jag som alltid sjukt taggad av att befinna mig på plats utefter spåret på ”the greatest race ever!”. Så pass att jag till och med funderar på att anmäla mig till nästa år. Har länge tänkt att jag ska genomföra Vasan men det har aldrig riktigt passat in i planeringen träningsmässigt. Kanske är det dags att jag gör plats i kalendern helt enkelt?

Kommentera

