MTBO Camp

Jag flög ned till Danmark på fredagen och kom fram till Hilleröd camping, där vi var inkvarterade, vid mörkrets infall. Jag hann faktiskt inte med så mycket mer än att packa upp cykeln innan det var dags för första deltävlingen camp cupen som var natt-sprint. I år var det bara en natt-tävling med på programmet vilket jag tyckte var lite synd eftersom många av deltagarna från syd- och centraleuropa brukar ha stora problem med mörkret. Så även nu skulle det visa sig. Mitt lopp började bra, jag hittade flytet direkt och hade bra fart i benen. Jag plockade tidigt ikapp Anton Persson som startat nån minut före och tyckte mig ha koll på läget när jag på väg till 6an dunkar in på en stor traktorstig. En bit in på stigen visar det sig att inget längre stämmer och jag inser att stigen inte finns med på kartan. Hur nu det har gått till? Korrigerar misstaget och går på bra efter det. Väl i mål visade det sig att jag la bort vinsten på just det misstaget. Surt som fan! Slutade iaf 4a vilket känns bra då det visar att jag tagit ett steg framåt under vintern.

Medeldistansen som följde var även den ganska stabil. Jag höll bra fart men tog en del dåliga vägval inledningsvis. Åkte ifatt ganska många men blev också ikapp åkt av Luca Dallavalle från Italien. Jag kunde tyvärr inte hänga med men var ändå rätt nöjd. 11 på årets första world ranking event bara ca 3min efter vinnande Jussi Laurila från Finland. Återigen en boost för självförtroendet eftersom jag aldrig riktigt var så nära förra säsongen.

Tredje etappen gick desto sämre. Jag gick slut alldeles för tidigt på loppet och det var tydligt att jag inte tränat tillräckligt mycket i skogen. Spinningcykeln fungerar bra som substitut så länge banorna är tekniskt lätta. Tröttheten gjorde också att jag tog en del dåliga vägval och jag slutade som 17 man (vilket var min bästa placering i MTBO Camp Cupen förra året och iår en av de sämsta loppen).

Därefter följde masstart över medeldistans. Jag var sjukt taggad för det här loppet eftersom jag vet att jag presterar bra på masstart. Starten var ganska kaotisk trotts en lång vägsträcka till första (med två tydliga vägval). Cirka 1,5km in i loppet hade jag placerat mig bra i klungan (var fortfarande en stor utdragen klunga) och kände att jag var i bra position om någon skulle försöka spräcka upp fältet. Då går Kevin Haselsberger, Österrike, i backen precis framför mig. Tack vare mina jedi reflexer lyckas jag undvika att krocka med honom men jag liksom de bakom med måste bromsa hårt för att undvika krock. Nu tror jag ändå att någon mer gick i backen bakom mig men jag var ganska fokuserad på vad jag själv gjorde i det läget så jag är inte riktigt säker. Hur som helst bildades det en första klunga av de som låg före Kevin när han vurpa. Jag hamnade i något sorts mellanrum mellan den klungan och de som fick bromsa för Kevin. Första klungan delades i två och de flesta tog vänstervägvalet. Jag hade från start bestämt mig för höger och fullföljde min plan. Framför mig såg jag Jussi och 3 italienare. Väl framme vid första visade det sig att vårt vägval var det bättre och jag hade en hyfsad lucka på klungan bakom. Efter att ha fått ligga ensam som 5a ett par kontroller kom några av de snabbare cyklisterna från andra klungan ikapp mig och tillsammans jagade vi ikapp de 4 som låg före oss. Vid 8an var vi nu en större klunga på ca 10-11 personer. Formen var god och jag kände att det var länge sedan det var så kul att tävla! Oturligt nog hände det som inte får hända. Strax före 12an slår en pinne upp och förstör bakväxeln och växelörat. All chans på en topp placering förstördes där. Jag tappade klungan direkt eftersom jag inte längre kunde växla ordentligt. Jag kunde iaf fortfarande cykla även om det bara var på lätta växlar. Så jag föll tungt från en 6:e plats till en 12:e. En placering som jag genom bra orientering lyckades förbättre till en 8e plats med 3 kontroller till mål då de andra bommade. Tyvärr blev jag på nytt omkörd och slutade som 12a.

Mitt sista lopp blev sedan den sprint som följde på eftermiddagen. Jag hade med ett extra växelöra så det kunde iaf åtgärdas. Dock var bakväxeln fortfarande trasig och detta lagade jag sjukt smidigt genom att kapa en (leksaks) plastspade. Nu var lagningen inte lika klockren som jag ville först tro utan jag tappade kedjan ett flertal gånger under loppet. Inte så bra på en sprint där placeringarna ju handlar om sekunder. En 19:e plats blev det och denna åtföljdes av några timmars packande.

Jag stod över ultralången som skulle avsluta cupen. Jag hade ändå inget där att göra med trasig bakväxel. Så med 5 av 6 lopp i cupen att räkna så slutade jag på en 12:e plats. Rätt bra säsongsstart ändå.

Kommentera

