MTBO Cup i Tjeckien

Befinner mig i Tjeckien, strax söder om Prag, för världscupen i MTBO. Efter två tävlingar kan jag kort konstatera att det inte riktigt har gott som jag tänkt mig, snarare motsatsen. När vi kom ned i fredags möttes vi av 20 grader och sol. Grymt fint väder i och för sig, men som pollenallergiker var det långt ifrån optimalt och jag kände redan på de 45min vi rullade model event på kvällen att det skulle bli en tung helg.

På lördagen började vi sedan med att cykla fel till TC vilket gjorde att Andreas fick riktigt stressigt för att hinna till start i tid. När det sedan var dags för mig att ta mig till start insåg jag att jag inte hade fått med mig några extra CO2 patroner (använde de sista när jag lagade punka på träning i veckan som var). Så jag drog iväg utan utrustning för att laga en ev punktering. Jag tänkte att det lär ju inte vara några större problem (har fått punka 3 gånger som aktiv cyklist på 2,5 år).

Loppet började ganska bra tekniskt. Jag kände av min pollenallergi tydligt men kände också att om orienterade bra så skulle jag ändå ha chans på en bra placering. Det var också de jag gjorde, orienterade bra, tog stabila och säkra vägval och tuggade på i det tempo jag orkade med. Jag hade inte alls samma tryck som jag brukar ha men kände att nog skulle räcka till att ta världscup poäng (topp 35). Men vid 16:e drog jag genom en rosenbuske och fattade först efteråt vad jag gjort. Några hundra meter senare var det game over. Luften i bakdäcket var borta och det var bara att börja knalla hem. Jag kommer lätt gå över till tubeless nu för att undvika punkteringar i framtiden! Eftersom VM i höst går i terräng som kommer innehålla en del tagg buskar är det lika bra att köra in sig på det systemet på tävling.

Bild

Som tur var gick det inte lika dåligt för de andra i det svenska laget. Cecilia åkte i mål som trea i damernas världscup klass. Riktigt kul! Och även Anton placerade sig hyfsat i juniorklassen trotts att han punkterade med några hundra meter till mål.

Idag  fortsatte vi med medeldistans vilket inte heller blev någon höjdare för mig. Jag slutade på en 36:e plats, återigen utan världscup poäng, efter att ha gjort ett ganska dåligt lopp. Jag fick inte till flytet riktigt men mitt största problem var ändå terrängen som var det backigaste jag någonsin tävlat i. Normalt sett tappar jag en del i den här terrängen eftersom jag har svårt att träna backe i Uppsala (iaf de långa backarna) men nu med mina problem med pollen gick det ännu sämre och jag var sjukt trött genom hela loppet. Så nå särskilt nöjd är jag inte. Förhoppningsvis kommer jag inte ha samma problem nästa månad då vi är i Polen och tävlar.

Bild

Först väntar dock en mix-stafett. Jag kör första, Cecilia andra och Andreas tredje. Eftersom vi har sjukt dålig koll på motståndet så tänker jag inte diskutera hur bra våra chanser är.

Taggad , , ,

Kommentera

