Vinst i svenska MTBO cupen

Den första deltävlingen av den svenska MTBO cupen gick av stapeln idag i Borlänge. Cupen består av åtta lopp varav de fem bästa resultaten räknas ihop i totalen. Eftersom jag redan tävlat lite grann i år hade jag väl en viss fördel mot de andra löparna i klassen. Dock var det en del starka namn med på startlistan så jag visste innan start att det kunde bli en tuff tävling.

Loppet började dock inte bra för mig. Jag bommade ettan och strulade sedan till det med något vägval innan jag vid 6an fick lite mekaniska problem. Detta var dock bara småsaker och jag var helt klart fortfarande med i loppet. Enligt sträcktiderna tog jag sedan ledningen i och med en bra sträcka till 8an. En ledning som jag tappade i och med en bom på kontrollen efter.

Till varvning fick jag sedan höra att det var jämnt om ledningen mot Markus Martinelle, som precis som mig kört en del MTBO tidigare och som jag visste skulle vara den som skulle vara svårast att slå. Efter varvningen tog jag några dåliga vägval (som tur var märkte jag det först efteråt) innan jag började plocka. Hela avslutningsrundan på 1:4000 del gick bra och jag var klart snabbast här och kunde ta över ledningen från Markus.Väl i mål skiljde det 31 sekunder mellan oss. Ned till 3e platsen var hoppet sen cirka 3minuter.

Nu väntar två veckor med träning innan nästa cup avgörs i Södertälje. Riktigt skönt att säsongen är igång på allvar även hemma i Sverige!

 

Kommentera

