Vinst igen

Igår avgjordes den andra deltävlingen i den svenska MTBO Cupen i Södertälje med start och mål vid  Tveta friluftsgård. Jag startade sent vilket alltid är skönt eftersom det känns som man har mer kontroll på läget på något sätt. Det är särskilt skönt att kunna få reda på resultatet direkt när man kommer i mål, och har de flesta favoriter startat före en får man snabbt en bra bild av hur långt dagens lopp räcker.

 

Efter att ha kollat på sträcktiderna (winsplits online) kan jag konstatera att jag gjort några vägvalsmissar där jag tappat tid. Som tur är var detta inga katastrofala grejer utan bara några sekunder här och där. Jag låg bra med i stort sett hela loppet. Efter en vägvalsbom till ettan plockade jag till andra plats genom att vinna andra sträckan och låg sedan aldrig sämre än tvåa.

Jag kunde tillslut vinna loppet, men det var på håret. Tvåan Anders Frisk var i ledning när 3 kontroller återstod men drog av kedjan och sprang de sista kontrollerna. Det känns lite segt att det ska avgöras på det sättet men ibland har man otur, så är det bara. Förhoppningsvis har jag haft mina oturstävlingar för i år i och med världscuptävlingarna i Tjeckien.

Hur som helst drog jag nu ifrån lite i cupen. Jag har en 25p ledning före Martinelle på andra plats och trea ligger nu Lars-Erik Hasler. Nästa deltävling blir SM-sprinten om två veckor, men innan dess ska jag ned till Polen för att köra round 2 av världscupen. Blir sprint, medel och lång/masstart. Är sjukt taggad för främst masstarten. Det är alltid kul när det blir lite hets!

Bild

Kommentera

