SM Sammanfattning

Inför SM helgen hade jag två mål: ta medalj på alla distanser och ta minst ett guld. Tyvärr nådde jag bara ett av målen och fick åka hem utan guld. Men väl 2 silver och ett brons.

Första distansen var sprinten som på fredagen. Tävlingscentrum var i Märsta. Jag startade bra men lyckades tyvärr klanta mig på 2 kontroller vilket gjorde att jag hamnade längre ned i resultatlistan än jag hoppats på. Ett brons blev resultatet.

– Sammanfattat: Kartan och banan var hyfsade. Någon av stigarna var felritad men på det stora hela ett bra arrangemang och ett godkänt lopp från min sida. Dock måste reglerna bli tydligare.  Generellt är inte kartorna tillräckligt bra för att kunna köra med reglerna att man inte får gena och det är förvirrande för de tävlande att varje arrangör har olika regler. Detta resulterar i att vissa genar trots att man inte får eftersom de är vad de är vana vid. En standardregel måste till och om den ska vara att gen inte tillåts så måste man upprätthålla den genom att diska de som bryter mot den.

Så inför långdistansen vid Kungsängen var jag sugen på ädlare valörer. Jag började loppet stabilt och var vid 6:e kontrollen i ledning. Jag tappar sedan 2min till 7an för att kartan inte stämmer, vilket gjorde att jag förlorade ledningen men redan till nästa kontroll tog jag tillbaka den.  Jag gjorde sedan en bom vid 11an (stigarna stämde dåligt) och körde därefter direkt till 13:e kontrollen. Sräckan 13-14 gick rakt igenom 11:e kontrollen vilket enligt mig är dåligt banläggning! och framför allt ett fult sätt att framkalla bommar hos oss tävlande. Eftersom jag kände att jag cyklat bra innan så tänkte jag att jag nog fortfarande hade chans på medalj och tryckte på ordentligt efter det. Från kontroll 16 har jag 7 raka sträcksegrar. Jag går från att vara 5min efter till att leda tävlingen med 1 min (!) så det är ganska tydligt att det var jag som cyklade snabbast den här dagen. Sen vid 24:e kontrollen gör jag en 2min bom, inte på grund av att jag läser fel utan enbart för att kartan var DÅLIG!. Jag följer den stig som ska leda till kontrollen men hamnar plötsligt i en myr utan att ha sett något stigkorsning… Inser efter ett tag att stigen måste ha delat sig och att den del som jag cyklat på (den tydligaste) inte finns med på kartan. Räknar ut var jag är och tar kontrollen. Går i mål 23 sek från guldet med ca 10min bom….

– Sammanfattat: hade kartan varit lite bättre så hade jag inkasserat ett guld den här dagen. När kartan håller den här kvaliteten kan man inte ha en regel där gen inte tillåts. Det var ett flertal platser där en stig var ritad på kartan men i verkligheten fanns där 2-3 stigar. Ska man då diskas om man tar fel stig? Och i förlängningen för att man är dålig på att orientera?

Så till sist medeldistansen. Idag var kartan klart bättre än tidigare dagar, allt fanns med och klasseringen av stigarna var konsekvent över hela kartan. Idag var det inte kartan som avgjorde vem som vann utan istället vägvalen och den fysiska formen (som det ska vara på ett SM!). Jag orienterade bra idag men tog några dåliga vägval vilket gjorde att jag inte kunde rå på Hans-Jörgen Kvåle som tog sitt andra guld för året (han vann sprinten också). Jag kunde i alla fall åka in som 2a och fick således helgens andra silver.

-Sammanfattat: Det är så här MTBO ska genomföras i Sverige. Teknisk cykling och teknisk orientering med hög kvalite på karta och bana. Efter långdistansen var jag sjukt missnöjd med mitt silver eftersom det kändes så ovärt att förlora pga kartan. Denna känsla förstärktes av att se sträcktiderna som klargör att jag cyklat absolut snabbast i min klass. Efter medeldistansen kunde jag istället vara mer nöjd med silvret eftersom anledningen till att jag var tvåa, och inte etta, var för att jag orienterade sämre och cyklade långsammare. Inte för att mina chansningar på stigarna på en dålig karta gav utdelning.

Hur som helst, nu väntar jukola sedan några veckors sommarjobb och O-ringen. Iår blir det 100% fokus på MTBO klassen istället för dubblering som förra året.

 

 

Kommentera

