O-ringen

Nu är det några dagar sedan jag kom hem från o-ringen och det är väl dags att lägga upp en sammanfattning av veckans resultat. I år valde jag att delta i MTB-O klassen och sedan avsluta veckan med 2-days men istället för att som förra året köra 7lopp på 6 dagar genom dubblering med ”riktig” 5-dagarsklass. Senast så var det ingen succé eftersom jag var aldeles för trött på mot slutet och resultatet blev lidande i båda klasserna (då slutade jag 3a i MTB-O och 13:e i H21).

För mig inleddes tävlandet då med en medeldistans i MTB-O. Och det var ett lopp där inget tycktes stämma, kroppen kändes inte bra och jag hade svårt att koncentrera mig tillräckligt på orienteringen. Jag slutade 4a och fick efter loppet förklaringen till varför det inte kändes bra: min astma medicin var slut. Så med ny medicin var jag redo dagen efter. Jag startade ruggigt bra, kroppen kändes mycket bättre och jag låg hela tiden flera steg fram i orienteringen. Så med några kilometer till mål hände det som inte får hända: en pinne drar av växelörat och bakväxeln slungas in i backhjulet. Loppet är kört. Efteråt har jag fått bekräftat genom sträcktider att jag skulle haft en bra ledning inför jaktstarten om jag bara kunnat fullfölja då de som låg före mig i totalen var ganska långt efter mig där. Bara Andreas Bergman var snabbare och han var felstämplad i totalen.

Segt. Så nu var det bara att ladda om för löpningen. Tredje MTB-O etappen hade jag inget att köra för, lyckades dessutom dra med mig en felstämpling men fick iallafall veta att jag cyklade snabbast (2min snabbare än någon annan på banan).

Inför 2-days hade jag två mål: jag ville slå min kanadensiske polare Robbie och jag ville skrälla genom att placera mig hyfsat. Jag förväntade mig en placering runt 20-25 men mistänkte att jag kunde bli sämre ändå eftersom jag inte orienterat mycket iår (totalt 5 lopp får jag det till med 2-days). Jag kom på 16:e plats trots att jag bommade bort 2min i slutet av banan vilket placeringsmässigt var bättre än väntat. Jag var dock efter Robbie. Inför jaktstarten hade han 37seks ledning över mig (om jag kommer ihåg rätt). Vi värmde upp ihop och jag försökte hettsa honom lite men han verkade sjukt stabil så jag var rädd för att jag skulle bli ”canucked”, dvs slagen av en kanadensare.

Starten gick för Robbie, han drog iväg i en klunga och jag såg han läsa kartan ganska intensivt. Han gick till höger och övriga klungan gick vänster. Sekunderna senare drog jag ut tillsammans med en kille från Belgien, vi hade samma tid första etappen, och vi var jagade av ytterligare två löpare som bara gick ut sekunderna bakom. Jag gick på så hårt jag kunde på kompass med målet att försöka skaka av mig någon av de som jagade. Det lyckades bra och jag och belgaren började hetsa varandra. Efter några kontroller var i ikapp klungan som startat före oss. I klungan låg flera löpare som jag ser som stabila elitlöpare så va fan gjorde jag där? Jag har typ totalt 12h orientering+löpning iår. Något som iof också kändes på vägarna där jag fick slita ganska bra, dock kunde jag ganska lätt gå med i skogen.

Gick på dåligt vägval till 7an (långsträckan) och tappade klungan men kunde genom stabil orientering passera några av killarna i klungan precis innan mål. Spurtade om 7e platsen med belgaren men hade inte krafter nog att utmana på riktigt. Slutade således 8a. Bästa O-ringen placeringen någonsin! Och de i en klass med riktigt bra motstånd (Peter Öberg, Erik Öhlund, John Fredriksson osv).

Fan man kanske skulle ge orienteringen en chans till iaf?

Hur som helst väntar nu Aim Challenge till helgen i Sälen (6h MTB-O rogaining) och efter det MTB-O VM i Ungern 2 veckor senare. Kan nog bli grymt. Formen borde vara på väg nu…

Kommentera

