VM i Ungern – en sammanfattning

Det var en lång resa ned. Jag började vid 11 tiden i Uppsala direkt efter att ha skrivit tenta och plockade sedan upp Marcus, Johan och Anton på vägen ned genom Sverige. Vi sov på färjan från Trelleborg till Rostock och fortsatte sedan köra nästa dag. Framme i Veszprem var vi vid 19 tiden på fredag, strax före frostarna. Under helgen körde vi så några träningar i relevant terräng för tävlingarna (det var iaf vad vi trodde) och en model event träning. För min del kändes kroppen bra, även om jag också kände att jag hade problem med den extrema värmen (35+ varje dag!).

 

Den första tävlingen var på måndagen, lång distans kval, och jag kände direkt att orienteringen satt där den skulle. Terrängen var som jag förväntat mig; lättcyklad skog och ganska intensivt stignät med några få kontroller på öppna fält. Jag cyklade stabilt och gick ikapp en av tjeckerna med 3min. Han cyklade ganska långsamt och jag började själv undra om jag körde för lugnt och valde att dra ned på tempot. Vi cyklade tillsammans tills dess att jag bommade 12an på vägval med ca 1-1,5min och sedan punkterade vid 13e. Kom i alla fall i mål på 70min vilket gav mig en 12e plats (20 till final). Var också i det klart snabbaste heatet (min tid hade räckt till 3-5 plats i de andra heaten) vilket var bra för självförtroendet.

Bild

 

Dagen efter var det dags för sprint och för min del kan det sammanfattas med ett ord: katastrof. Jag blev chockad över hur mycket cykling det var på öppna områden och hade stora svårigheter med att komma in i orienteringen. Det slutade med en katastrofbom på 9an och därefter valde jag att gå hem. Motivationen för att cykla för en 60:e plats fanns inte där. 

Medeldistansen gick inte särskilt bra den heller, även om starten var klart bättre. Jag orienterade stabilt fram till en vägpassage vid 8e eller 9e kontrollen och gjorde därefter 1min bom. Kämpade på och låg med ca 15min cykling kvar först av oss svenskar. Sen kom problemen, främst med värmen. Jag klarade värmen hyfsat i skogen även om jag klart kände av den (var 39grader varmt vid starten!) men när vi gick ut på det öppna områdena så tröt krafterna och med dem orienteringen. Jag gjorde 2 klantiga bommar och tappade ca 5min vilket gav mig en 59e plats.

Bild

 

Nu kom iaf de distanser jag sett fram emot: stafett och lång. Lången för att jag sedan tidigare vet att orienteringen där passar mig bra och stafetten för att jag gillar hetsen på blir vid en masstart. Eftersom jag var den enda i laget med vana från masstarter inom MTBO var det ganska givet att jag skulle åka första. Oskar tog andra och Peter tredje.

När starten gick var jag bra med 4 eller 5 ut från startgärdet och i bra position för att läsa in vägvalen. Fick första bra men insåg fort att vi hade lång gaffel där och skulle vara lite efter men eftersom jag låg med bra i klungan oroade jag mig inte. Då slår en pinne eller nåt upp och kedjan hoppar av och fastnar i kedjestyraren. Jag måste stanna och dra loss kedjan för att sedan lägga tillbaka den på klingan. Under tiden drar klungan ifrån mig. Jobbar djuriskt för att gå ikapp och lyckas lagom till varvning. Ligger bra med igen när nästa grej strular; sitter för tungt på sadeln när jag kör över ett gupp och sadelstolpen slås ned ca 2cm (jävligt mycket). Måste återigen stanna för att fixa till det och får sedan jaga ikapp igen. Lagom tills dess att jag är ikapp klungan viker alla av till en annan gaffel och jag tillsammans med ett av de italienska lagen blir själv på vår gaffel. Vi går över höjden och ska ta vår kontroll men ser den inte. I tron att vi orienterat fel går vi tillbaka och läser in oss vid senaste stigkors (vi var rätt från början!). Går återigen över höjden och ser kontrollen när vi gått några meter längre än förra gången. Vi kör den avslutande delen tillsammans men var en bra bit efter klungan. Oskar gick sedan bra och plockade mycket. Peter hade sedan också mekaniska problem och tappade en hel del igen.

 

Nu var det så dags för den avslutande långdistansen. Efter allt strul under veckan var jag sjukt missnöjd med mig själv och ville verkligen prestera nu. Jag kände mig bättre och bättre i värmen så trots att det återigen var riktigt varmt (38 grader) och att banan till stor del skulle gå på öppet område så kände jag att de nog skulle gå bra. Den öppnande skogsdelen gick ok, inga bommar men väl några vägval som inte var helt klockrena. Nästa del gick på ett öppet militärområde och här kände jag att jag var bra med. Jag orienterade bra fram tills dess att jag punkterade vid långsträckan. Var där ca 1,5min före Steven från Australien. Jag var tvungen att stanna och dra i co2 i däcken 3 ggr som trots detta inte tätade. När jag sedan gick in på den tredje avslutande stadsdelen fick jag dessutom punktering fram. Genomförde den avslutande delen med minimalt med luft i däcken och tappade mycket tid. Åkte in som 36a på 1,48, 4min efter Steven. Utan punkteringarna hade en topp 20, kanske tom topp 15 varit möjligt.

Sammanfattningsvis är jag besviken med resultaten men tar iaf med mig att jag har möjligheten att göra något bra, främst på långdistans om cykeln håller…

 

 

Kommentera

