Ska du köpa ny cykel? Några saker att fundera över

Cykling är en pryl sport, så är det bara. I mina ögon finns det ingen universal sanning när det gäller mountainbike utrustning, alla som cyklar har olika tankar om ved de tycker är bra och vad som funkar för dem. Se bara på världscupen i xco (cross country olympisk) där topp cyklisterna alla kör med olika grejer: fulldämpat, 29 tum, 26 tum och 650b osv.

Alla måste testa sig fram för att hitta de som passar för dem. Och det är just det här som kan vara lite drygt eftersom det sällen finns möjlighet att bara testa utan man då måste köpa den delen man är intresserad av för att kunna testa. För att eventuellt kunna hjälpa någon att spara pengar så tänkte jag bjuda på mina tankar angående utrustning, material och cykelköp.

29 vs 26 tum

Det har varit sjukt mycket diskussioner gällande detta så jag tar det bara snabbt. I min mening finns det banor som passar bättre för 29tum och banor som passar bättre för 26tum. Jag föredrar 29tum när det är riktigt kuperat eller när det är väldigt ojämn mark (man får bättre flyt med stora hjul). Jag föredrar 26tum vid tekniskt cykling och cykling som innebär mycket inbromsningar och igång drag. Något som man som motionär bör notera är att en 26tums cykel är lättare generellt än motsvarande 29a och att det för tillfället går att få tag på bra 26tums specifika delar billigt begagnat nu pga 29er hetsen.

Däck

Den första uppgraderingen man bör göra på sin cykel. Om man inte lagt ut 20tusen+ på sin cykel så har man troligen ett par tunga däck på. På däck är det helt klart värt att lägga de där extra kronorna för att få den dyrare varianten (man kommer känna skillnaden!). Det är också värt att ha ett flertal däck för att skifta efter väderlek och bana.

Jag kör dock oftast med lättrullade däck som är ganska breda (2,2-2,25). Blir det löst eller lerigt underlag byter jag först framdäcket mot något med mer kant grepp och sedan även bakdäcket om det blir riktigt grisigt. Vid lerigt underlag brukar jag vilja köra med lite smalare däck och grövre mönster. Detta för att sjunka igenom det yttersta lagret av lera och få fäste på ett mer solitt undre lager.

Hjul

Hjulen är tillsammans med däcken de delar på en cykel där man upplever störst skillnad mellan billiga (tunga) och dyra (lätta). Man känner skillnad vid ingång drag och i hur smidig, lätt manövrerad,  cykeln kommer kännas i skogen. Det är värt att lägga en pengar här för att få bra grejer.

Växlar

Här luras många att kolla på vad det står på bakväxeln när den spelar ganska liten roll för hur växlingarna upplevs. Man känner större skillnad på växelreglagen eftersom de är dom som styr växlingarna. Är reglagen inte exakta i sina växlingar kommer inte bakväxeln kunna ändra på det även om det står shimano xtr eller sram xo på den. Bakväxeln är också den del på cykeln som har störst tendens att gå sönder. Den har ju ett ganska utsatt läge.

Vevparti/kassett

Här går diskussionerna mest kring om man ska köra 3×10, 2×10 eller 1×10 dvs hur många växlar man ska ha. Även här gäller det att tänka på var och hur man cyklar. Jag är övertygad om att de allra flesta skulle kunna klara sig med 1×10 dvs en klinga fram och 10 steg på kassetten. Det är väldigt få som använder alla växlarna när de kör 3×10 (eller 3×9). Det är också riktigt billigt att göra uppgraderingen till ensam framklinga: kör man med ett 3-delat vevparti plockar man helt enkelt bort framväxeln och ersätter med en kedjestyrare (ca 200kr hos superstar components). Man plockar också bort den stora och den lilla klingan samt växelreglage och växelvajer. På en billigare mtb så sparar du säkert 0,5kg på detta. Skulle man sedan känna sig stark så kan man byta mittenklingan (normalt sett 32t eller 34t) till en större typ 36t eller 38t.

 

Styre/handtag/styrstam

Jag gillar vanliga platta styren eftersom de äger mindre än riser. Jag föredrar att köra med ett ganska brett styre (har 660mm och 640mm på mina cyklar) då jag tycker det ger lite mer kontroll på tekniska partier dvs samma ”effekt” som riser fast lättare. Kolfiber är ett ganska bra material för styren då det tar upp lite av småvibrationerna samt är lätt. Dock kostar ett kolfiber styre ganska mycket mer än ett i aluminium. Något som ofta kan förbises är handtagen som ju är otroligt viktigt för att man ska känna sig bekväm med sin cykel. Här kan man också spara ganska mycket vikt genom att köra med foamgrip ist för de lock-on handtagen som annars är standard. Jag tycker dessutom att de foam grip handtag som jag kört med är många gånger skönare än de lock-on grepp jag prövat. Gällande styrstam är det viktigt för sittställningen att man får till det bra.  Här får man testa sig fram. Ofta känner man ganska bra om man vill ha längre eller kortare, upp eller ned vinklad styrstam.

 

Köpa hel cykel

Som motionär är det aluminium som gäller som rammaterial. Man får helt enkelt mycket mer cykel för pengarna då. Ska man köpa cykel är det värt att läsa på lite grann om de olika grupperna som finns för mtb (Sram och Shimano är störst) så man vet skillnaden. Vet du redan vilken storlek du ska ha på ram så tjänar man nästan alltid på att beställa online. Vet man inte kan det vara värt att kolla i butik eller ta hjälp av någon polare som kan. Köper man i butik rekommenderar jag att kolla på de svenska märkena som finns (Nishiki och Cresent) då de ofta har bättre priser än motsvarande på mer internationellt ”etablerade” märken typ Scott, Specialized.

 

När man sen insett hur kul det är med mtb och vill uppdatera cykeln bör man först fundera på detta:

– Nya däck (flera par efter väder)

– Nya hjul (kolla efter begagnat online)

– Brett styre (640mm+)

– 1×10 (om det passar för den cykling man gör)

Taggad , , , , ,

One thought on “Ska du köpa ny cykel? Några saker att fundera över

  1. Goran skriver:

    Hade tur som fick hjälp av dig när jag letade cykel, du har ju koll :).. Ser fram emot tills cykeln kommer så får vi ut och köra lite!

Kommentera

