Världscupen avslutades i Estland

Var i Estland i helgen på avslutningen av världscupen i MTBO. På programmet stod sprint, lång och stafett, dock så deltog jag bara i sprint och stafett. Jag hade oturen att dra på mig en förkylning bara 4 dagar innan tävlingarna så formen var långt ifrån den bästa. Sprinten gick tekniskt ganska bra, jag gjorde en bom på 15-20sek och tog ett dåligt vägval som kostade mig ytterligare 20 sek. Dock tror jag att jag tappade mest på att jag inte orkade trycka på ordentligt. Banan innehöll nämligen en hel del långsträckor med lätta vägval som man kunde stå på bra på (om man orkade). Jag slutade i alla fall på en 27:e plats och var rätt nöjd med det med tanke på hur kroppen kändes.

Därefter valde jag att stå över långdistansen. Jag var övertygad om att jag inte skulle orka med den form jag var i och var dessutom lite orolig för att pressa kroppen för hårt direkt efter en förkylning. Så istället rullade jag lite lätt i skogen och kollade på målgången.

På söndagen körde vi så stafett. Cecilia körde första, Oskar andra och jag tredje. Både Cecilia och Oskar gick rätt bra på sina sträckor men kraschade precis kort innan mål (båda två på samma ställe!) och tappade position inför växlingen. Jag gick ut som åtta men trots att Oskar växlade i en klunga så såg jag bara en av de andra åkarna när jag lämnade målområdet. Detta eftersom det blev lite kö vid kartplanket vilket lagen som låg först utnyttjade till att rycka. Jag körde på bra och passerade de andra lagen i skogen och vid trean bildade jag en tvåmanna klunga med Tobias från Österrike. Jag passerade varvningen som fyra och Tobias som femma vilket i praktiken var trea-fyra då det var två finska lag före och endast ett räknas i tävlingen. Vid åttan hände dock det som inte får hända: en pinne slog in i hjulet och fastnade. Jag la kanske 30-40sek på att få ut den och stressad över att ha blivit passerad av flera lag bommade jag utgången från kontrollen med ytterligare 30sek. Dessutom hade kedjestyraren gått sönder och skramlade rejält. Var lite rätt att den skulle förstöra något mer på cykeln. Orienterade bra därefter men kunde inte ta ikapp det jag tappat. Vi kom tillslut 7a, ca 1,10 från tredje platsen. Synd, hade varit riktigt kul att få gå upp på pallen!

Bild

Kartorna hittar man här:  http://www.dxdeluxe.se/linnekartparmen/index.php?user=mood

Taggad , , , , , , ,

Kommentera

