Cykel på sommaren – Skidor på vintern

Vintern närmar sig med stormsteg och med de suget för skidåkning. Orsa Grönklitt hade premiär öppet för sina skidspår igår så jag kommer med all säkerhet snart att göra säsongspremiär där. Jag har kört en del rullskidor senaste veckorna så förhoppningsvis ska ett par snöpass inte innebära någon större träningsvärk.

Jag drog för någon vecka sedan igång vinterträningen på riktigt efter att ha tagit två veckor mer eller mindre utan träning. När säsongen var slut var jag riktigt opepp på att träna och nu känner jag raka motsatsen så de där två veckorna låg helt rätt och var nog precis vad jag behövde. Förhoppningen inför vinterträningen är att åka riktigt mycket skidor (och kanske lite skid-o) innan det bär av söderut i slutet på januari för en utbytes termin på Nya Zeeland.

Som man kanske förstår kommer min säsong se ganska annorlunda ut nästa år i och med det. Jag kommer ned till den Nya Zeeländska sommaren och åker därifrån innan det blir alltför kallt (tror jag). Tanken är att få till en mycket längre grundträningsperiod med mycket mer cykelträning än normalt. Något som jag tror jag hjälpa mig ta ett steg till mot världseliten. Som det ser ut nu kommer jag missa EM i Polen men ingen mer av de viktiga tävlingarna vilket känns skönt.

Plan för nästa år:

  • 8 juli Mörksuggejakten, Rättvik
  • 20-26 juli O-ringen MTBO, Boden
  • 29 juli Engelbrektsturen, Norberg
  • 3 aug AIM Challenge, Sälen
  • 17 aug Cykelvasan, Sälen
  • 26-31 aug VM MTBO, Estland
  • 7 sept AIM Challenge, Hemsedal, Norge
  • 10-13 okt Världscup MTBO, Portugal
Taggad , , , ,

Kommentera

