En sammanfattning av träningsåret 2012

Nu är det 2013 så det känns dags att sammanfatta min träning av det gångna året. Trots att jag tycker att jag spenderat lite väl mycket tid på soffan efter säsongs avslutningen i september så fick jag ihop 500h iår. Dvs nästan ett snitt på 10h vecka. På större delen av säsongen var dock snittet nånstans runt 13-14h vilket i cykelkretsar inte är så mycket och det kommer till nästa säsong att ändras.

Den stora majoriteten av min träning har varit cykling (totalt ca 350h fördelat på mtb och landsväg). Därefter följer ca 60h löpning, 40h skidor och 30h klättring och 10h orientering.

Senast jag bara hade 10h orienteringsträning på ett år var jag nog 6 år gammal tror jag (dvs innan jag började med sporten). Dock räknas inte MTB-O in i dem 10h så det ger ju viss förklaring. De få orienteringsträningar jag gjort har i stort sett alla varit tävlingar. Jag sprang andra sträckan i Roslagens jukolalag och plockade där 60 platser (från 135 till 75) på årets första orienteringsträning och typ 3e löpträning. Jag sprang sedan in som 8:a på o-ringen i 2-Days Men utan att ha tränat någon orientering där emellan och slog där en hel del riktigt bra orienterare. Jag var riktigt förvånad!

Av detta drog jag slutsatsen att det viktigaste i ett orienteringslopp är att slappna av och inte bry sig om resultatet utan fokusera på själv orienteringen. Vilket var precis vad jag gjorde i de här loppen, jag sket i resultatet eftersom jag ändå inte tränat för tävlingen. Men går orienteringen bra så kommer resultatet bli bra automatiskt.

Det är också vad jag har tagit med mig från det här året. Hur viktigt det är att inte stressa upp sig under loppet. Har jag genomfört träningen som krävs och orienterar som jag vet att jag kan så kommer resultaten att komma av sig själv.

Eftersom jag kommer spendera första halvan av 2013 på Nya Zeeland så kommer alla årets mål att vara under höstsäsongen där VM i Estland är mitt stora mål. Jag känner till terrängen bra och vet vad som krävs för att prestera där. Som delmål på vägen har jag O-ringen som i år går i Boden (terrängen är inte helt olik den i Estland) och ett par långlopp på MTB (Cykelvasan, Engelbrektsturen och Mörksuggejakten). Förhoppningsvis kommer jag kunna genomföra några MTBO tävlingar på Nya Zeeland och jag hoppas kunna flyga över till Australien för att köra deras uttagningstävlingar inför VM.

Taggad , , , , , , ,

Kommentera

