NZ so far

Har snart varit i Christchurch i en vecka nu och tänkte göra en sammanfattning på vad som har hänt. Jag kom hit i söndags och efter att ha hälsat på mina nya korridorskamrater drog ganska snabbt till gymmet för att kolla hur det såg ut. Vi är fem stycken som delar kök och toa. Första tjejen jag hälsade på visade sig vara svensk! De andra är från USA, Sydkorea och Kina. Gymmet visade sig vara gratis för studenter och med det i åtanke går det inte att klaga på utbudet. Klätterväggen är dock lite väl sliten tycker jag så vi får se om jag kommer klättra någon annanstans.

Efter en lugn måndag var vi i tisdags på ”international orientation” vilket mest var ett informationsmöte för nya studenter. Jag träffade på en tysk kille med samma intressen som mig: mtb, klättring och snowboard. Efter orientation drog dissade vi stadsvandringen för att fixa vår enrollment. Det var ingen kö och gick smidigt eftersom jag fick de kurser jag ville läsa, vilket är Sport psychology, Beginners Maori, Biomechanics och Bicultural perspectives in sport coaching.

Nu veckan innan skolan startar är i allmänhet ganska chill. I stort sett varje dag har någon av skolans ”departments” en BBQ som är gratis att gå på. Så mina dagar ser just nu ut såhär: Vakna, äta frukost, löpträna, gratis BBQ, cykla mtb, middag, hänga med de andra utbytesstudenterna. 

Jag köpte min cykel i onsdags. Det blev en begagnad Giant Anthem, fulldämpad mtb, för 1299nzd vilket är strax under 7000 svenska kronor. Lite mer än vad jag planerat men eftersom jag kommer kunna sälja tillbaka den till affären när jag åker hem känns det ok. Jag har hunnit utforska två av skogsområdena häromkring och cyklingen är riktigt nice. Jag och tysken har fått tag på en lokal cyklist som i eftermiddag ska guida oss runt backarna söder om stan.

Kiwis är generellt väldigt avslappnade och sköna att ha att göra med. Känns som om mycket krävs för att göra en kiwi sur. Jag börjar också komma in i det här med vänstertrafik även om det fortfarande är ganska läskigt, och folk kör generellt som idioter vilket inte gör det lättare att vänja sig.

 

Kommentera

