Week 1

Jag har nu varit på Nya Zeeland i en vecka och imorgon kommer jag ha mina första lektioner för den här terminen. För att få csn nästa termin (har redan fått för denna) måste jag läsa 60 poäng här vilket motsvarar fyra stycken kurser. Jag är nu upp skriven på: Sport Psychology 2, Biomechanics, Conversational Maori och Bicultural Perspectives in Sport Coaching.

Systemet ser ut så att man under de första två veckorna kan byta kurser vilket jag tror jag ska göra. Jag skulle vilja byta bort bicultural perspectives… för att den verkar ärligt talat ganska tråkig och jag hoppas kunna byta den mot en kurs i Rock climbing. Man ska egentligen inte kunna ta den som utbytesstudent men Jon (en av de andra uppsalastudenterna) lyckades snacka in sig på den så jag hoppas kunna göra samma sak. Jag ska iaf försöka imorgon.

Jag har förövrigt nu börjat komma in i det här med vänstertrafik, något som från början kändes så otroligt fel. Nu kollar jag i alla fall åt rätt håll när jag går över vägen vilket känns ganska tryggt, men jag är rätt lättad över att inte behöva köra bil här. Mitt huvudsakliga transport medel har istället blivit en plast skateboard. Min tyske vän övertalade mig om att det skulle vara mycket mer praktiskt än att gå överallt och eftersom den bara kostade 40 dollar (=200kr) så kändes det ok. Det har så här långt visat sig vara ett riktigt smidigt sätt att ta sig runt campus.

Med nästa vecka väntar också fler aktiviteter från studentkårens Orientation Week. Jag har faktiskt bara köpt biljett till en av eventen vilket är koncerten med Macklemore (listetta i USA). Det känns ganska galet att studentkåren lyckats få hit honom från Seattle! Hur som helst är spelningen på onsdag och jag tror det kan bli riktigt fett.

Gissningsvis kommer det också att vara fest häromkring alla andra dagar nästa vecka (Ilam känns som Christchurch motsvarighet till Flogsta). Vi har under den första veckan hunnit med att gå på två av Snow Sport klubbens fester där vi fick uppleva ett något udda beteende: Tre kiwi killar kom till festen helt nakna (!) och klädde sedan på sig kläder allteftersom de blev fullare….

Taggad , , , , ,

Kommentera

