Full hand

Full hand

Jag har nu snart gått två veckor här på universitetet och kan berätta att det är ganska annorlunda mot Uppsala. Det känns som att vara tillbaka på gymnasiet då lärarna ger läxor och ”daltar” med elever som inte förstår. Förhoppningsvis kommer det ändras senare när kurserna drar igång på riktigt. De här första två veckorna har man nämligen möjligheten att ändra sitt kursval, förutsatt att man är behörig för den kurs man vill läsa. Detta är något jag har utnyttjat då jag först bytte en av mina sport coaching kurser mot ”rebuilding Christchurch”, som handlar om hur jordbävningen förändrat staden, och sedan bytte jag bort min maori kurs mot en inom hälsovetenskap som känns riktigt intressant.

Kurserna jag nu läser är således:
Sport Psychology
Biomechanics
Health education
Rebuilding Christchurch

Att plugget dragit igång har också gjort att det är lite lugnare här i Ilam, dvs inte fest varje kväll, vilket jag tycker är ganska skönt eftersom majoriteten av mina kurser startar tidigt på dagen.

Jag har kommit in i en bra rytm med träningen och gått med i universitetets cykelklubb och klättringsklubb. Vi har nära till gymmet vilket jag har utnyttjat genom att klättra mycket vilket verkar ge resultat.

Skogen och mountainbike spåren ligger lite längre bort (ca 30min med cykel) vilket gör att man samlar bra med tid på ett mtb pass. Cyklingen i Port hills (söder) och i Bottle Lake (norr) är helt galet bra och jag har spenderat ganska mycket tid där.

Onsdagar är veckans lugnaste dag (går 9-10) och idag utnyttjade jag det till fullo genom att träna 3 pass (1h styrka, 3h mtb och 1h orientering).

Fler bilder kommer.

peace out

Taggad , , , , ,

Kommentera

