Port Hills igen

I Torsdags var jag och Randalf nere på R&R sports rea kväll och investerade tungt i cykelrelaterade prylar samt snackade cykling med de anställda där. De bjöd på öl (tror inte det skulle ske på en vasaloppskväll på team sportia där hemma) och plockade fram kartor för att visa de bästa stigarna i Port Hills. Så nu i lördags tänkte jag testa en av stigarna som jag blivit tipsad om.
Bild

Jag började med att klättra upp för Dyers pass förbi Victoria park och gav mig sedan ut på stigen som går längs med kanten av toppen. Riktigt schyst singletrack men tyvärr var det ganska många cyklister ute vilket gjorde att det blev en del stopp vid mötande trafik. Efter bara någon kilometer visade det sig att vägen var avstängd pga rasrisk efter jordbävningen 2011. Så för att ta mig till stigen jag hört om var jag tvungen att köra ned för berget för att återigen klättra i 30-40min för att nå toppen. Det skulle dock visa sig vara väl värt det!

Bild

Bild

Stigen som snubben snackat om visade sig gå längs med bergskammen (ibland riktigt jävla nära rejäla stup!) och kan vara den roligaste stig jag cyklat på. Lätt sluttande och stenig singletrack som varade i dryga timmen. Hamnade tillslut ute på en udde vid stilla havet och trodde att det roliga var slut.

Bild

Men icke! Lyckades ramla på den här stigen som gick ned till stranden vid Taylor Mistake – stadens surf spot. Väl där insåg jag att det nog var dags att bege sig hemåt då min garmin visade ca 5h cykling och jag hade ganska långt hem. Valde att köra tillbaka genom staden eftersom jag var lite rädd för att det skulle hinna bli mörkt innan jag kom hem annars. Kunde tillslut summera 5h och 42min.

En pizza och 1,5 liter pepsi gjorde att jag kände mig som människa igen.

Taggad , , , , , ,

Kommentera

