Sydön road trip fortsättning

Dag 8: Vi drog vidare till Wanaka och eftersom det regnade valde vi att kolla in den lokala biografen, Cinema Paradiso, vilket var en riktigt cool biograf. De hade soffor istället för biosäten och man kunde innan bion började beställa in mat (pizza, hamburgare osv) som man sedan blev serverad under bion. De hade också en vin och öllista samt hemmagjorda kakor och glass. Helt klart värt ett besök!

Dag 9: Efter att ha kollat lite på diverse kartor hade jag, Jon och Randolf bestämt oss för att bestiga ett av de lokala topparna: Roys Peak 1200m klättring. Vi ställde vår klockor på 5,00 för att hinna till toppen för att se soluppgången. När vi vaknade var det redigt kallt och vi var tvungna att skrapa rutorna på bilen innan vi körde iväg. Stigen var riktigt tråkig faktiskt, mer som en skogsväg än en stig, men väl på toppen kändes det ändå värt.

Bild

Eftersom vi inte käkat någon frukost ännu började vi snacka om mat på vägen upp. Detta resulterade i ett stopp på New World (matbutik) på vägen tillbaka och tillagande av en monstruös macka med kött, ost, bacon, sallad, lök, majonäs, avocado osv.

Dag 10: Vi körde västerut mot Haast och västkusten. Sandflugornas hembyggd. Sandflugorna suger blod och deras bett kliar som fan.

Dag 11: Vi hade sovit nära Franz Josef glaciär och valde på morgonen att knalla upp till den för att kolla. Man fick inte gå särskilt nära så det var väl inte jättekul kanske. Vi hittade lite stenar på väg upp dit som vi klättrade på.

Bild

Dag 12: Vi tog oss till Punakaki och pancake rocks för att kolla på stenar. Stenarna var väl intressanta i typ 10min innan det blev tråkigt så vi rullade vidare norrut mot Greymouth där vi stannade på donken för att käka lunch och kolla internet.

Dag 13: Vägen ände. Efter att ha slaggat vid stranden norr om Greymouth så åkte vi vidare  norrut. Vi var ändå ganska nära vägens ände så det kunde vara kul att se. Vi kom fram till Karamea, vilket var en sömnig by, i regnet. Det fanns inte så mycket att se där så vi tog en fika på det lokala hotellet innan vi vände på klacken och körde söderut igen. Vi stannade vid Arthurs pass över natten.

Dag 14: Vi gick upp tidigt och åkte till Castle Hill för att klättra. Eftersom vädret skulle bli dåligt på eftermiddagen ville vi hinna med så mycket som möjligt innan dess. På vägen hem stannade vi vid Sheffield Pieshop. Tredje gången jag är där nu. Bästa pajerna i Nya Zeeland.