Sydön road trip

Dag 1: Efter att ha hämtat upp vår 12 sätesbuss, som visade sig vara mer av en 8-9 personers buss eftersom det inte fanns något bagageutrymme, och packat ihop oss rullade vi söderut till tonerna av gagnam style. På vägen ned stannade vi kort vid Moeraki boulders, vilket är klotformade stenar på stranden. Vi anlände till Dunedin, Edinburgh of the south, vilket faktiskt är en ganska bra beskrivning. Av de städer jag besökt i Nya Zeeland är Dunedin helt klart den som mest påminner om Europa, och då främst Skottland. Efter att ha hängt lite i stan åkte vi ut till Long Beach norr om stan där det finns grottor som vi planerade att sova i.

Bild

Dag 2: Den andra dagen började med att jag och Patrick körde en morgonjogg på stranden i soluppgången. Under löpningen fick vi syn på några klippor som vi tänkte att man nog kunde klättra på. Så efter frukost knallade vi tillsammans med Randolf dit för att göra ett försök. Det visade sig vara helt grymt för klättring och bouldering så vi spenderade någon timme med att klättra där innan vi fortsatte resan söderut. Vi åkte ned till Catlins national park och Nugget Point för att kolla på Pingviner. Vi såg en.

Dag 3: Vi fortsatte mot först Invercargil, som visade sig vara en ganska tråkig stad, och sedan Te Anau och Fiordland. På vägen dit hittade vi fler grottor som vi valde att utforska. Det slutade med någon timmes famlande i mörkret för att inse att en sjö stoppade oss från att gå igenom hela systemet.

Dag 4: Efter att ha sovit i närheten av Te Anau valde vi att köra ned till Milford Sound eftersom vädret verkade vara ganska bra. Normalt sett regnar det 300+ dagar per år vid Milford Sound men när vi var där var det solsken och blå himmel. Väl där så drog jag, Patrick och Randolf ut på en löptur. Mest för att kunna säga att vi löptränat vid Milford Sound.

Bild

På det stora hela kändes det dock som att vara i Norge när vi rese runt i Fiordland. Så nu har man rest jorden runt för att uppleva något som finns i grannlandet.

Dag 5: Vi sov i Fiordland national park vid Lake Gunn vilket var klart kallare än de platser vi tältat på innan. Det var klart kallare i bergen än nere vid kusterna och jag gissar att platser som Te Anau, Queenstown och Wanaka har ett klimat som mer påminner om det jag är van vid hemifrån.

Hur som helst åkte vi vidare norrut och stannade på en rastplats söder om Queenstown och jag, Patrick och Randolf fick för oss att bestiga närmaste berg.

Bild

Dag 6: På den sjätte dagen kom vi fram till Queenstown och körde en chilldag där. Patrick, som skulle knalla Routeburn track hoppade av road trippen och istället plockade vi upp Jon.

Dag 7: Extremsportsdag. Vi delade upp oss under dagen och alla drog iväg på sina valda aktiviteter. Jag, Randolf och Jon valde att hyra cyklar och utforska stigarna i stan. Och jävlar vad bra cykling det finns här! Det var också riktigt skönt att få cykla på en riktigt bra cykel.