Mountain biking in Craigieburn

Så i torsdags var det röd dag här i Nya Zeeland, anzac day – vilket är då en högtid då man hedrar soldater som dött i Nya Zeelands tjänst. Det var parader nere på stan och alla butiker var stängda (iaf fram till kl 1).

Nu påverkade det inte mig särskilt mycket eftersom jag inte var i stan. Scott, en amerikans mtb cyklist vi lärt känna här, hade bestämt sig för att åka upp till Craigieburn för att cykla och frågade om jag och Randolf var sugna på att hänga med. Och självklart var vi det då vi hört en del bra saker om området. Så kl 8 på morgonen mötte vi upp med Scott och två av hans polare. Hans polare visade sig också vara utlänningar och på fem killar hade vi fem olika nationaliteter, vilket är en av sakerna jag älskar med det här landet! En amerikan, en britt, en kanadensare, en tysk och sen mig som svensk.

Väl framme hade vi en dryg timmes klättring på grusväg innan vi nådde toppen av skidbacken och starten av stigarna vi skulle köra: the egde och the luge. Väl på toppen möts man av en grym utsikt över the southern alps. Stigen går till en början på skrå på berget och det är bitvis riktigt brant på vänster sidan (man vill inte ramla!) och det är ingen stig jag skulle rekommendera nybörjare att köra. Stigen går långsamt utför, men det är ändå rätt lätt att få upp en hög fart, och efter ett tag kommer man in i skogen där man möts av sjukt kul singletrack. Avslutningen av stigen är sen mycket mer lättcyklad. Stigen avslutas på en av vägarna som går upp mot skidanläggningen och Scott guidade oss fram till en liten stig han kört några veckor tidigare. Stigen var jätteliten i början och det hade varit omöjligt att hitta den om han inte visat vägen. Den här stigen var helt annorlunda i karaktären än det vi cyklade tidigare. De senaste veckans regn hade gjort den blöt och lerig. Efter cirka tre timmars cykling var vi tillslut tillbaka vid bilen, sjukt nöjda med dagen!

Jag skulle vilja säga att det är den bästa cykling jag upplevt i Nya Zeeland (och det är inget dåligt betyg!). Vi kommer helt klart att åka tillbaka till Craigieburn om chansen ges.

Jag avlutar med att bjuda på två filmer jag googlat fram från området. Bilderna från Craigieburn startar vid ca 3,30 i den första filmen:

Den andra är också från Craigieburn men inte från någon av stigarna vi körde. Däremot är Scott med i filmen (killen i blå tröja). Cyklingen börjar vid 2,30:

Taggad , , , , , , , , ,

Kommentera

