Det udda Nya Zeeland

Nu är det bara några dagar kvar på min vistelse här i Nya Zeeland. Jag skriver min sista tenta på fredag och flyger sedan på måndag till Auckland, där jag stannar några dagar innan jag tar mig tillbaka till Christchurch för att flyga hem. 

Jag har nu bott i det här landet i några månader och kommit att upptäcka en del udda som kiwis gör vilket jag nu tänkte lista:

Folk går omkring barfota på stan. Det är tydligen helt socialt acceptabelt att gå omkring barfota på stan, inne i butiker eller på restauranger. Skulle det sedan bli lite kallare åker ett par flip-flop på. 

Dunjackan är ett året runt plagg som gärna kombineras med shorts och flip-flop. Det är inte ovanligt att folk glider runt med dunjacka i +20 och samtidigt klagar över kallt väder. Kanske skulle det vara en bra ide att sätta på sig skor innan dunjackan åker fram?

Internet abonnemang fungerar ungefär som en kontantkortsmobil. Man betalar för hur mycket man surfar (ofta i förväg) och någon betalplan med obegränsad surf verkar inte finnas. Jag förstår att det här är en sjukt bra idé för alla internetleverantörer eftersom de drar in stora cash på det här systemet. Sjukt irriterande för oss som följer ett par stycken amerikanska tv-serier. Tror jag skulle ha en månadskostnad på typ 1500-2000kr om jag följde lika många serier som jag gör hemma…

Sen är kiwi engelskan ganska udda i sig. Den känns som en blandning av nån slags bonn-engelska och surfar slang uppblandat med en hel del maori ord. Rätt skönt dock. De verkar inte alls bry sig om att resten av världen tolkar uttrycket ”sweet as” annorlunda…

 

Kommentera

