MTBO-EM och Pilzen 5-days

Årets mål, EM i Portugal, blev en besvikelse för mig. Det var bara på sprinten som jag lyckades få till ett hyfsat lopp. Där placerade jag mig på en 30:e plats efter att ha tagit det alldeles för lugnt. Jag skrämdes nog lite av att tävlingen skulle gå i en by med trånga gränder och många små gator och valde därför att hålla igen. Sedan visade det sig att det inte alls var så svårt som jag trodde och då var jag inte stark nog för att ta igen den förlorade tiden.

Medeldistansen bröt jag efter en katastrof start.

Långdistansen gick inte heller den särskilt bra. Jag orienterade hyfsat men farten fanns aldrig där. Vad det beror på är jag lite osäker på. Det var varmt i Portugal, mycket varmare än vad det varit i Sverige den här våren och det kan säkert ha spelat in. Jag vet sedan tidigare att jag har svårt att prestera i värme.

Efter EM och några veckors lugnare träning åkte jag till Tjeckien för att köra Pilzen 5-dagars MTBO. Jag var där för att träna, inte för att tävla. Jag kommer inte att åka VM i MTBO i år eftersom jag börjar på ett nytt jobb i augusti och ville därför få in några fler internationella tävlingar innan säsongen var över.

Jag fick till två hyfsade lopp på medeldistanserna (etapp 1 och 3). Orienteringen passade mig bra då det var ”full on” från start utan många möjligheter till mental vila. Cykelträningen har inte varit fokus 1 de senaste veckorna men benen svarade ändå rätt bra. Ironiskt nog bra mycket bättre än i Portugal då cyklingen var fokus.

Kommentera

