DM 30km

Idag ställde jag upp på DM 30km i Knutby. Det var flera år sedan jag ställde upp i ett skidlopp men nu peppade David och gänget från Norrtälje XC till start. Jag kunde inte låta bli.

Jag hade valt att köra utan fästvalla och innan start så stakade jag ett varv utan större problem. Tog till och med ”springbacken” som jag annars räknade med att saxa i. Jag har också kört väldigt mycket skidor den här säsongen så jag kände ett lugn med att jag nog aldrig kommit till start på en skidtävling och varit så här bra förberedd.

Dock var jag osäker på hur det skulle kännas att köra A3. Min träning på skidor har nästan uteslutande varit A1. Några få pass har innehållit fartlek, men det har mest varit på skate.

Starten gick och jag drog iväg, lite osäker på vilket tempo jag skulle försöka hålla. Redan på första varvet så kom min klubbkompis Ronny ikapp mig med 1min. Han berättade efteråt att han siktade på att köra ett snabbt första varv. De kommande varven mötte jag Ronny på ungefär samma ställe så jag fick ganska bra koll på att jag höll hyfsat tempo.

Sen på varv 5 (tror jag) kom Thomas ikapp och gick om. Thomas var urstark idag och noterades för snabbaste tid på 1:30:36. Han körde också med långa stavar (180cm!)

Kroppen kändes dock ungefär som förväntat. Jag kunde pressa upp pulsen i backarna men hade svårt att hålla någon fart på platten. Jag kom till slut 5:a i H21 på tiden 1:38:30. Det  får jag vara nöjd med även om det känns att det finns mer att ta av.

 

 

Kommentera

