Att våga backa…

För någon vecka sedan började jag känna en viss smärta i höger knä vid fästet för m. vastus medialis. Jag valde direkt att avsluta träningen och ta bort cykling och löpning från mitt träningsschema då det var vid de aktiviteterna som det gjorde ont.

Som tur var kunde jag fortsatt åka skidor och rullskidor. Så trots att jag hade velat lägga skidorna på hyllan blev det 2,5 vecka med mycket skidåkning kompletterat med stretching och styrketräning. Och nu börjar det äntligen kännas bättre och jag har kunnat träna som jag velat under hela den här veckan (mycket cykel). Skönt!

Det är vid ett sånt här tillfälle som jag är glad att jag hållit på med många idrotter under åren. Det är riktigt skönt att kunna träna med kvalitet även när kroppen säger ifrån på huvudaktiviteten. Att kunna åka skidor, simma eller löpa vatten när det inte fungerar att löpa eller cykla är värt mycket. Att ha något att falla tillbaka på. Det är absolut inte optimalt att köra rullskidor och skidor när man satsar på cykel, men det är bra mycket bättre än att sitta still.

Kommentera

