VM har inletts

Jag befinner mig i Portugal på VM i mountainbike orientering. Jag åkte, tillsammans med några av de andra i truppen, ned en vecka i förväg för att kunna träna några pass och börja vänja sig vid värmen. Den svenska sommaren är ju inte känd för att bjuda på någon större värme. I Portugal å andra sidan kan det bli redigt varmt såhär i slutet på juli…

Vi kom fram utan större strul (cyklarna var hela) och anlände i Mealhada i mittersta Portugal. Det blev aldrig tokvarmt under den där veckan (mellan 25-30 grader iaf) men vi fick till några bra pass i relevant terräng. Träningen har flutit på riktigt bra de senaste månaderna. Jag har tränat mycket och hårt så den här veckan var en lugnare formtoppningsvecka, både fysiskt och orienteringstekniskt.

 

I söndags invigdes VM i en ganska extrem värme. 37 grader! Vi körde en model event  och gjorde sen så lite som möjligt eftersom tävlingarna skulle gå igång med sprint dagen efter.

 

Tävlingsdagen

Det var varmt, 38 grader, och vi seniorer startade mitt på dagen. Vi gjorde vårt bästa för att kyla ned oss innan loppet genom att ligga i skuggan och hälla vatten över kroppen.

Uppvärmning

Vi har ofta ett mycket litet utrymme för uppvärmning vilket gör det svårt att cykla sig ordentligt varm. Vi har också sällan möjlighet att ha med trainer eller rollers eftersom de väger för mycket för att ta med på flyget. Detta gjorde att jag valde att löpa som uppvärmning vilket många höjde på ögonbrynen över. Men för mig fungerar det.

Loppet

Jag fick som vanligt kartan en minut innan start och insåg direkt att det gällde att ligga på ordentligt idag. Det var ganska få vägval på de första kontrollerna och orienteringen var lätt. Svårigheten ligger i att kunna orientera i det höga tempot när man är trött.

Jag började bra. Kartan var tydlig och jag genomförde de vägval jag ville på ett bra sett trotts att tempot var mer eller mindre max från start (jag hade 13min i A3+ zon och 11,5min i A3++ zon).

I efterhand så skulle jag ha genat över hygget till 6an. Där tappade jag ca 25sek på mitt vägval. Vid 8an tog inte stämplingen och jag tvingades vända. Helvete! Jag förstod att det skulle bli ett tight race och att varje sekund var viktig.

I efterhand fick jag sen veta att det var ca 20-25sek snabbare att gena över hygget till 9an. Hittade iaf tillbaka till flytet efter fadäsen vid 8an men strulade igen vid stämplingen på 14e och slarvade ut från 15e. Försökte här att öka tempot lite eftersom det var nära till mål och jag inte ville känna att jag gått för lugnt vid målgång.

Missade infarten vid 19:e och fick vända igen. Samma sak vid 20:e. Det märks att jag var trött här. Ut till sista och maxfart. Toppade ut på 200 pulsslag vid målgång (maxpuls) och hade under hela loppet ett snitt på 191. Bortsett de första 20 sekunderna av loppet så har jag varit konstant över tröskel.

GPS rutt

VM_sprint_MTBO_2016

Tillslut räckte det till en delad 25:e plats. En helt okej placering som jag ändå har svårt att vara nöjd med på grund av missarna. Jag räknar ca 20-30sek missar och sen två sämre vägval. Det var 14sek till topp 20.

Kroppen hanterade i alla fall värmen på ett bra sätt. Det var tokvarmt, men det kändes aldrig som om det var FÖR varmt. Så kroppen har iaf vant sig lite grann vid värmen. Det bådar gott för de längre distanserna.

Så nu är iaf veckan igång. Imorgon väntar medeldistans och då hoppas jag kunna undvika onödiga misstag.

 

Taggad , , , , , , ,

Kommentera

