VM långdistans

Medeldistansen blev ett fiasko, 7min bom på dryga 30min cykling, och jag valde att bryta för att inte slösa onödig energi i värmen. Med det i bakhuvudet gav jag mig ut på långdistansen med målet att låta orienteringen bestämma tempot, inte cyklingen.

Jag höll medvetet tillbaka för att inte göra bort mig i början på loppet och försökte ha så god framförhållning som möjligt. Så här i efterhand har det visat sig att jag tog en del sämre vägval i början på loppet. Inte helt konstigt då jag ännu inte känner att jag behärskar terrängen. Jag ser inte vilket vägval som är bra.

Med bättre vägval på några avgörande sträckor så avancerade jag i fältet och låg vid andra radion på en 15:e plats. Jag kände mig stark i cyklingen och började trycka på bra i alla uppförsbackar och där orienteringen tillät det.

_DSC0984

Gjorde loppets första bom till 19:e när jag missade stigen jag skull in på. Jag kollade, men kunde inte se någon stig. Det slutade med att jag genade och tappade en del tid. Till 21a kontrollen kom David Machado ikapp mig. Hade jag följt med honom in i mål så hade det räckt till en 13:e plats. Till 22:a kontrollen, med typ 2km kvar av ett lopp på drygt 40km tappade jag allt. Blev brutalt överhettad i sista backen (sista backen på loppet!) och kunde inte tänka klart. 3min + bom på 22:an och ytterligare 1min bom ut från 23:an gjorde att det tillslut blev en 23:e plats.

Det är inte alls vad jag hade hoppats på, men det är iaf tydligt att farten äntligen finns där. Att det inte blev bättre är väl först och främst på grund av värmen. Det är svårt att hantera 35 grader om man i stort sett aldrig tränar i det. Jag tappar också en del på att jag inte riktigt vet hur jag ska orientera i den här terrängen. Eukalyptusskogen är helt enkelt för annorlunda mot vad jag är van vid.

GPS_Långdistans

Kommentera

