VM Stafett och summering

Efter långdistansen var jag sopslut. Jag hade också haft en krasch under det loppet som jag där och då inte tänkte särskilt mycket på, men som i efterhand kändes ganska ordentligt. Under natten så stelnade vänster knä till och svullnade ganska bra och jag kunde inte längre köra löpning som uppvärmning.

Efter många varv på den 100meters bana vi hade till vårt förfogande i karantänen, så började det kännas lite bättre.

Eftersom de stämplade fel på VM förra året så hade vi nu startnummer 23. Högst av alla och det gjorde att jag stod längst bak i starten. Som tur var så var startrakan på bred asfaltsväg och jag tog mig fram ganska bra innan vi gav oss ut på stigarna. Fortsatte på stigarna att passera folk och tog mig fram ganska bra. Väl till min gaffling så var jag först med det finska laget strax bakom.

Vi hade lite otur i att det högervägval som de andra gafflingarna tog till 2:an inte var lika bra för oss. Vi skulle tappa tid hur vi än gjorde. Vi gick vänster och trots ett bra genomförande så var vi efter klungan till 2:an. Vi började jaga och efter två bra sträckor var vi ifatt igen till 4:an. Skönt!

Kände mig ganska lugn nu. Farten var ganska lugn och jag hade inga problem att hänga med i både den och orienteringen. Till 7:an delades vi igenom i gafflingarna och jag tappade rygg på många åkare. Jag kom ihop med finland igenom körde 8:an och 9:an ihop med Portugal 2. Till 10:an tog vi fel vägval och tappade några sekunder. Kartan stämde inte riktigt där. Den heldragna väg vi körde på var inte alls bra med spår och sand.

_DSC0130

Jag körde på så bra jag orkade men benen svarade inte riktigt idag. Jag hade långa gafflingen efter varvningen men genomförde orienteringen bra och kunde skicka ut Marcus i bra sällskap.

Han gick sedan om flera lag direkt på att han hade korta gaffeln. Han genomförde sitt lopp bra, men gjorde precis som mig fel på långsträckan till 10:an. Han skickade ut Sebbe som 5:a strax efter Ryssland på 4:e plats. Podiumplatsen (topp 6) var inom räckhåll!

Sebbe gjorde ett okej lopp och förde in oss på en 7:e plats. Med så pass många bra lag runtikring så hade dock lite mer än okej behövt. Men han var inte helt på topp efter en matförgiftning tidigare i veckan. Det är iaf klart att vi närmat oss och nästa år så borde vi kunna ta oss upp på det där podiumet.

GPS_Stafett_sträcka1

 

VM är nu över och även om jag inte är nöjd så har jag i alla fall fått med mig en del positiva besked som sporrar till mer träning inför nästa år. Närmast väntar nu en vecka där jag bara kommer att träna ”för att det är kul” och utan några högre intensiteten. Sen tar jag också en mental paus genom att släppa på en annars ganska strikt kosthållning i några dagar.

Jag kör SM den 12:e augusti men lägger inte någon större vikt vid det loppet. Istället är fokus på den sista världscupen i Litauen (nästa års VM arrangör). Jag tänkte också kasta in lite mer löpning och simning, dels för att kunna göra hyfsat ifrån mig på Xterra Denmark i början på september och dels för att orka haka på juniorerna på distanspass och orienteringsträningar nu när höstterminen snart drar igång.

Kommentera

