SM-guld och en snabb vasastafett

Efter VM tappade jag motivationen lite. Inte för träningen, utan för tävlandet. Säsongen är lång om man håller på med orientering eller mountainbike orientering. För lång för att jag ska vara där mentalt hela vägen in i mål.

Jag har upplevt samma sak i ett par år nu. I Augusti är motivationen som bortblåst. Jag tror att jag tävlat för mycket helt enkelt, och att jag har svårt att köra en tävling ”som träning”. Det fungerar liksom inte för mig. Väl där är det full insats även om det bara handlar om en lokaltävling. Där blir det nog till att ändra upplägg till nästa år. Mindre tävlingar, mer träning, bättre resultat?

Hur som helst var jag anmäld till SM-medel och innan start var jag sjukt opepp. Gnistan fanns inte där och jag var nästan sen in i startfållan pga det. men när startskottet gick fanns fokuset där och jag behöll det i stort sett från start till mål. Jag gjorde ett misstag på ca 30-40sek, men som tur var missade Marcus samma kontroll. Så det blev så att jag spurtade i mål som vinnare. Svensk mästare. I ett lopp som jag knappt velat starta…

13920694_1148546371884938_5730179206549847044_n

Foto: Sven Åke Nordenmark (http://nordenmark.com)

 

Efter SM har det blivit några lugna dagar med A1 träning på hemmaplan. Motivationen har inte funnits där för att köra hårt. Men av en slump drogs jag med att springa en sträcka på vasastafetten. På grund av sjukdom fick jag hoppa in i Team Åkärbjär Vit på den näst sista sträckan som mäter 5,5km. Det var för kort. Kort betyder ju nämligen att man måste springa fort, och det får jag alltid träningsverk av. Så även den här gången. Jag löpte sträckan på 19,36 (3,34 min/km) och har haft träningsverk i vaderna i en vecka… Men jag lyckades på något vänster vinna sträckan. Skaplig skräll. Formen är nog fortfarande rätt god.

Nu närmast väntar några veckor med träning, avslutning på svenska cupen och slutligen årets sista världscup i Litauen. Ser fram emot att säsongen snart är över så att jag kan börja träna ostört igen.

Kommentera

