En bra träningsvecka och tankar om nästa säsong

För förra helgen avgjordes de sista deltävlingarna i den svenska MTBO cupen uppe i Ö-vik. Marcus hade redan innan avslutningshelgen vunnit cupen och det fanns inget som jag kunde göra åt det. Jag har helt enkelt inte kört tillräckligt många cup-tävlingar i år. Det har aldrig varit prio 1 för mig.

Jag behövde åka upp till Ö-vik för att säkra min andra plats totalt i cupen. Någon som jag i stort sett kunde göra genom att genomföra ett av loppen. Mer behövdes inte. Nu blev det dock vinst i båda loppen och totalt 340p i cupen. Marcus fick 360p.

Kort om tävlingen på lokalnyheterna

Vill man se mina kartor med vägval så finns de i min kartpärm.

Veckan som följde blev en bra vecka träningsmässigt. Trots riktigt låg motivation (har haft problemet sedan VM) kunde jag samla ihop 19 timmar. Kommer jag väl ut så har jag inte några större problem att köra 3-4h vilket gör att träningstiden inte blir lidande. Dock finns inte motivationen där för att köra hårt. Den här veckan har sett likadan ut. Jag har inte så mycket annat att göra i veckorna så det blir en del tränat. Har samlat 12h mån-tors, men sen har det varit lugnt. Vi får se hur jag gör för nästa vecka. Då avslutas (äntligen!) säsongen i Litauen med världscup. Jag åker dit på onsdag och kommer hem på måndag morgon. Motivationen finns inte där just nu. Men det ändras kanske när man väl är på plats?

 

Just det att motivationen inte finns där är lite oroande. Det är liksom den som behövs om man ska orka genomföra de långpassen på cykel i -15. Om man ska orka köra de där riktigt hårda intervallerna på monarken. Så efter världscupen blir det lugnt ett tag. Jag kommer köra tester på Bosön veckan efter men sen räcker det…

Jag har gjort mycket rätt den här säsongen när det gäller träningen. Jag har varit frisk i stort sett hela säsongen. Jag har tränat mer och hårdare och jag har tränat smartare. Jag har varit i form (iaf fysiskt) när jag vill vara i form.

 

Något jag inte lyckats med är balansen.

 

För mig fungerar det inte att tävla så mycket som jag har gjort i år. Något måste ändras. Spontant känns lösningen enkel: tävla mindre och tävla närmare hemmet. Det sliter för mycket mentalt för mig att åka land och rike runt för att köra svenska cupen. Lösningen blir troligen att bara köra världscuper, SM och sen typ långloppen i Dalarna och Uppland. Det blir många lopp ändå!!

Kommentera

